Lopez Chinchilla, MauricioChávez Villegas, Evelyn XiomaraGuevara García, Diego JoelViera Amaya, Ana Ruth2024-02-272024-02-272021-09-20https://hdl.handle.net/20.500.14492/24912RESUMEN:Este trabajo de investigación trata la interferencia fonológica del idioma español en el idioma inglés en los estudiantes del primer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas, en la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador, durante el semestre I-2020. El propósito de esta investigación es determinar la interferencia del español en la pronunciación del inglés entre estos estudiantes. Ya que es una investigación cuantitativa con un enfoque correlacional. El instrumento fue un test fonológico compuesto por 35 ítems, fue pasado a 57 estudiantes: 34 estudiantes femeninas y 23 masculinos. La información se analizó tomando cada una de las respuestas de los estudiantes. Cada ítem contenía cuatro palabras, tres de ellas tenían el mismo sonido vocálico o consonántico y una palabra contenía un sonido diferente que era el que los estudiantes debían discriminar. Los resultados se concentraron en una tabla que contenía todos los errores cometidos por cada uno de los 57 estudiantes, esta fue la base para analizar los resultados de acuerdo a las características de los sonidos vocálicos y consonánticos. El análisis de los resultados mostró que el 57.74% de los estudiantes fallaron al discriminar los sonidos consonánticos, y el 56.95% tuvieron problemas con los sonidos vocálicos. ABSTRACT: This research work dealt with the phonological interference from Spanish into English pronunciation in the students majoring the First Year of Bachelor's Degree in Modern Languages at the Eastern Campus of the University of El Salvador, during the Semester I -2020. The purpose of this research project was to determine the phonological interference from Spanish into English pronunciation among the students. Since this is a quantitative research work with a correlational approach. The instrument was a phonological test composed by 35 items, it was taken by 57 students: 34 female and 23 male. The data was analyzed by picking up each of the answers provided by students to each one of the items. Each item contained four words, three words had the same vowel or consonant sound and one word contained a different sound that was the one the students were supposed to discriminate. These results were condensed in a chart that contained all the errors made by each one of the 57 students, it also was the base to analyze the results according to the features of the consonant and vowel sounds. The analysis of the results showed that 57.74% of the students were unsuccessful when discriminating the consonant sounds, and 56.95% had problems with the vowel sounds.es-SVInterferencia fonológicalengua metaidioma maternoespañolinglésfonemaspronunciación420440Phonological interference between English and Spanish in the accurate pronunciation of English among the students attending the first year of bachelor’s degree in Modern Languages at the eastern campus of the University of El SalvadorThesis