Browsing by Author "Orellana de Cruz, Ana Silvia"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item English syllabus proposals in the service area for Arts and Biology Schools(2012-10-01) Funes Rivera, Gustavo Adolfo; Mendoza Villalobos, Ada Esteli; Orellana de Cruz, Ana Silvia; Pérez Ramírez, Roxana Marisol; Salazar Murcia, Pedro Antonio; Garay Salinas, RicardoThe main purpose of this project is to propose a new syllabus proposal for the English Service Area in the majors of Arts and Biology by identifying the main students’ needs according to each academic profile during the second term 2011 of the “Licenciaturas en Artes Plásticas y Biología de la Universidad de El Salvador” The research team took into consideration the analysis of syllabi from 2006 to 2011 of the English Service Area; also, the biology and arts students, the authorities of “Facultad de Ciencias Naturales” and “Escuela de Artes” interviews, for proposing a new syllabus for both majors. Summing up, it is important to make a deep and conscientious study of the real students’ necessities and apply them into the syllabus design; that is why the significance of this project.Item Estudio sobre las innovaciones del personal docente en el desempeño laboral a partir de las condiciones generadas por la pandemia Covid19 en el municipio de San Miguel, 2020(2021-07-29) Amaya Argueta, Deyvi José; Orellana de Cruz, Ana Silvia; Paz Narváez, Rafael MauricioRESUMEN: En la presente investigación se centra en las innovaciones del personal docente en el desempeño laboral a partir de las condiciones generadas por la pandemia de Covid19 en los centros escolares públicos de la ciudad de San Miguel, la investigación es cualitativa y cuantitativa. Se toman elementos como las buenas prácticas, las áreas de mejora, el estrés en el personal docente. Las acciones de revisión y mejora comprueban un poco dominio de tecnología, debido a las nuevas exigencias docentes se ven obligados en la actualización en ofimática, redes sociales y aulas virtuales que generan incomodidad para trabajar en ellas, las personas docentes no han tenido las herramientas tecnológicas utilizando la plataforma de WhatsApp como medio fácil entre docentes y estudiantes; existió poco material didáctico. La reacción de distrés que agudizo la respuesta y disminuyó el rendimiento laboral, afectando las relaciones interpersonales con padres y madres, generando situaciones de desesperación, depresión; malestares físicos como migraña, fiebre, gastritis, insomnio, dolor de pecho, vértigo dolores musculares, comer en exceso, comer en exceso, dolor de pecho y disfunción sexual. El estrés se ve manifestado incidiendo en la vida de los docentes estableciendo metas, buscando soluciones en situaciones que antes no habían pasado, generó encontrarse con la familia, aprender recursos tecno-lógicos, mejorando relaciones interpersonales, ayudando a reforzar la creatividad y las capacidades cognitivas. ABSTRACT: This research focuses on the innovations of teaching staff in job performance based on the conditions generated by the Covid19 pandemic in public schools in the city of San Miguel, the research is qualitative and quantitative. Elements such as good practices, areas for improvement, stress on teaching staff are taken. The revision and improvement actions prove a little mastery of technology, due to the new teaching demands they are forced to update office automation, social networks and virtual classrooms that generate discomfort to work in them, teachers have not had the technological tools using the WhatsApp platform as an easy medium between teachers and students; little didactic material existed. The distress reaction that sharpened the response and decreased work performance, affecting interpersonal relationships with parents, generating situations of despair, depression; Physical ailments such as migraine headaches, fever, gastritis, insomnia, chest pain, vertigo, muscle aches, overeating, overeating, chest pain, and sexual dysfunction. Eutres is manifested by influencing the lives of teachers by setting goals, seeking solutions in situations that had not happened before, it generated meeting with the family, learning technological resources, improving interpersonal relationships, helping to reinforce creativity and cognitive abilities