Maestría en Desarrollo Local Sostenible
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Maestría en Desarrollo Local Sostenible by Author "Gómez Sal, Antonio"
Now showing 1 - 9 of 9
Results Per Page
Sort Options
Item Alternativas de inversión de las remesas familiares en el desarrollo económico local, de la ciudad de Tecoluca, departamento de San Vicente, El Salvador.(2014-06-12) Escobar Castellón, Santos Margarito; Ramírez Galán, Oscar Augusto; Gómez Sal, AntonioLas sociedades en su desarrollo, son el resultado de múltiples factores (económicos, políticos, sociales, culturales…) que coadyuvados se determinan para formar las diferencias sociales que conocemos. Las migraciones, como fenómenos actuales, afectan a las sociedades que la generan, por las que transitan y, claro, a las que llegan. Es en estas últimas es donde se generan remesa familiares que son determinantes para la economía nacional y local, siendo la fuente del presente trabajo de investigación, cuyos objetivos son los de encontrar alternativas que incidan en el desarrollo económico social de la ciudad de Tecoluca, departamento de San Vicente, ya que las familias que reciben remesas representan un 9.3%, aproximadamente, de la población total de la ciudad de Tecoluca (Almanaque 262 del estado del desarrollo humano en los municipios de El Salvador, 2009, pág. 214). Las propuestas son el resultado de la interpretación de los datos obtenidos de los instrumentos elaborados para comprobar las hipótesis propuestas y alcanzar los objetivos planteados. Lo anterior surge de la aplicación del método científico sobre un estudio descriptivo del fenómeno de la migración y los efectos que ocasionan las remesas familiares en la sociedad de Tecoluca, con lo cual se llegan a las conclusiones que nos permiten elaborar los lineamientos estratégicos de cómo las remesas familiares puedan contribuir a la dinamización del desarrollo económico local de el municipio de Tecoluca. The companies in his development, are the result of multiple Factors (economic, political and social); that contributed decide to form the social differences that we know. The migrations, since current phenomena concern, to the companies that generate it, along that they pass and clearly to which they come. It is in the above mentioned is where there generate remittance relatives who are determinant for the national and local economy, they are the source of the present work of investigation, which aims are them of finding alternatives that affect in the economic social development of Tecoluca's city, San Vicente's department, since the families that receive remittances represent 9.3% of the total population of Tecoluca's City.( Almanac 262 state of human development in the municipalities of El Salvador, 2009, p. 214) The offers are the result of the interpretation of the information obtained of the instruments elaborated to verify the proposed hypotheses and to reach the raised aims. The previous thing is the result of the application of the scientific method of a descriptive study of the phenomenon of the migration and the effects that cause the familiar remittances in Tecoluca's company, with which they come near to the conclusions that allow us to elaborate a technical offer.Item La Coordinadora del Bajo Lempa como agente del desarrollo local sostenible. Estudio de caso(2013-09-16) Dávila Medina, María Inés; Gómez Sal, Antonio; Paz Narváez, Rafael MauricioEn el Bajo Lempa Oriental y Bahía de Jiquilisco las comunidades han impulsado un proceso de integración de esfuerzos, conformando la Coordinadora del Bajo Lempa y Bahía de Jiquilisco con el propósito de transformar la base productiva agropecuaria, fortalecer la organización social y recuperar el medio ambiente. En este sentido, también fundaron la Asociación Local Mangle para la Mitigación de Desastres y el Desarrollo en el Bajo Lempa – Bahía de Jiquilisco, como un instrumento para la gestión de recursos humanos, tecnológicos y financieros, a través del cual se han ejecutado proyectos productivos, sociales, ambientales y de construcción de infraestructura familiar y comunitaria. Este documento analiza este proceso desde la percepción de las organizaciones que integran la Coordinadora, también se evaluan las capacidades desarrolladas por la Coordinadora para el manejo de los ecosistemas y para enfrentar los impactos del cambio climático, finalmente se identifican los factores endógenos y exógenos que han condicionado el desarrollo de esta zona. De esta manera, la estrategia de investigación implementada fue comprensiva-explicativa, que implica ir más allá de la descripción del fenómeno de estudio y orientarse a explicar las causas de dicho fenómeno y los factores que lo condicionan, para ello se partió de los conocimientos cotidianos de las y los sujetos sociales, apoyándose en técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas, y posteriormente se sistematizaron los datos obtenidos para comprender el proceso social impulsado en la localidad. Se delimitó la zona del Bajo Lempa Oriental y Bahía de Jiquilisco como objeto de estudio, por ser el ámbito territorial de acción de la Coordinadora. Esta zona se caracteriza por su belleza escénica y la importante función de sus humedales, además de poseer recursos naturales que posibilitan la sobrevivencia de las poblaciones humanas, sin embargo también es un atractivo para el sector de turismo convencional. Al observar la zona desde un enfoque de cuenca, se identificó un proceso histórico de transformaciones en el uso de sus recursos, asociado a las estrategias de desarrollo implementadas en el país, que han tenido como resultado un progresivo aumento de los factores de vulnerabilidad en la parte baja de la cuenca, efectos que la Coordinadora ha tratado de mitigar mediante la implementación de un sistema de alerta local, la construcción de infraestructura familiar y comunitaria, y la ejecución de proyectos productivos y ambientales. El conflicto histórico entre los sectores de subsistencia y de enclave en esta zona, ha configurado un modelo de desarrollo con dinámicas económicas y políticas contrapuestas, identificándose en la experiencia de la Coordinadora factores de tipo político que posibilitan el desarrollo local sostenible, y reconociéndose factores de tipo económico que lo limitan. ABSTRACT Oriental Bajo Lempa and Jiquilisco Bay is a place known for its important ecosystem process, besides that, it is considered as the high risk zone due to flooding and drought. In this place, communities have motivated a process of effort’s integration, and have constituted the Coordinator of Bajo Lempa and Jiquilisco Bay, by the intention to transform the farming productive base, to reinforce social organization and to recover the environment. In this way, they have also established Mangle Local Association to Mitigate Disasters and to Manage Development in Bajo Lempa – Jiquilisco Bay, an instrument to manage human, technological and financial resources, through which they have executed productive, social, environment and construction of familiar and community buildings. This situation has been the departure point to investigate the Coordinator’s practice since sustainable local development perspective, study that have had as objectives: to analyze perception of Coordination organizations about their own process, to assess capacity developed by Coordinator in ecosystem management and to face the climate change impacts, and to identify internal and external factors that state the development in this place. So, the strategy of investigation was understanding-explaining, that imply further of studying phenomenon description and orientates to explain the phenomenon causes and conditional factors, for that, it started from daily people knowledge, by supporting about quality and quantity investigation techniques. After that, dates were systematized to understand the local social process. From this investigation, it was bounded the Oriental Bajo Lempa and Jiquilisco Bay zone as object of study, as the territorial scope of the Coordinator action. This area is noted for its scenic beauty and the important role of its wetlands, besides possessing natural resources that allow the survival of human populations, but also appealing to the mainstream tourism industry. From basin approach, it was identified a historical process of transformations in the resources uses, associated to public development strategies, that have had a progressive increment of the vulnerable factors in below basin, effects that Coordinator have tried to mitigate through the local alert system, constructing familiar and community buildings, and productive and environmental projects. The historical conflict between subsistence and enclave groups have influenced a development model with economical and political dynamics opposite, identifying in the Coordinator experience political factors that make possible sustainable local development, but there are economical factors that restrict it.Item Educación ambiental para el tratamiento y manejo de los desechos sólidos en la Comunidad San Juan Buena Vista del Municipio de Verapaz, Departamento de San Vicente, periodo 2010 – 2011(2016-01-01) Violantes Sosa, Blanca Estela; Gómez Sal, Antonio; Figueroa de Figueroa, Elida ConsueloEl tratamiento y manejo de los desechos sólidos dentro de las comunidades tiene una fuerte componente educativa, por lo que se desarrolla este trabajo de investigación en la comunidad San Juan Buena Vista del municipio de Verapaz, en el departamento de San Vicente, enfocado en éste problema ambiental, teniendo como objetivo, orientar en relación a la cultura del tratamiento y manejo de los desechos sólidos a las familias de la comunidad San Juan Buena Vista, convirtiendo el problema en un potencial para el desarrollo local sostenible; se inició con un diagnóstico exploratorio y se utilizó el método mixto concurrente, integrando un conjunto de procesos de recolección, análisis y vinculación de datos cuantitativos y cualitativos de forma simultánea en el mismo estudio. Después de recopilar la información a través de la encuesta, observación y la entrevista, se llevó a cabo el procesamiento de estas, que facilitó el análisis de los datos. Se hizo indispensable realizar un trabajo organizativo en la comunidad en conjunto con el Centro Escolar Cantón San Juan Buena Vista, así como grupos base para enseñar casa por casa el adecuado manejo y tratamiento de los desechos sólidos, de gran beneficio ambiental y de salud, pero también como una alternativa económica; ante esto se obtuvo en una etapa inicial: a) la toma de conciencia de los habitantes y b) el empoderamiento de la comunidad ante la problemática en estudio, mediante intervenciones simultaneas al proceso de investigación. Se conoció los tipos, cantidades y formas que utilizaba la comunidad para dar tratamiento a los desechos, encontrando que por semana se produce 445.631 kg equivalente a 0.445631 toneladas métricas, es decir, aproximadamente media tonelada métrica, donde el 68% son desechos orgánicos; la actividad productiva principal de los habitantes de la comunidad es la agricultura en un 75%. El tratamiento de los desechos sólidos es inadecuado, ya que los tipos de tratamiento que la comunidad acostumbraba a realizar, son la quema de basura(50%), el 10% la separa y la usa como abono; y el otro 40% la tira al patio; además, en la encuesta aplicada a las familias de la comunidad San Juan Buena Vista, se identificó el nivel de conciencia y disponibilidad que los pobladores tienen alrededor de este tema. Esto condujo a concluir que era necesario implementar un proyecto de educación ambiental para el tratamiento y manejo adecuado de los desechos sólidos, que la comunidad genera; lo que permitió: la separación de los desechos orgánicos e inorgánicos en cada hogar de la comunidad, la recolección de los desechos sólidos por semana en horarios previamente establecidos, garantizando la recolección periódica de los desechos inorgánicos por parte de la Alcaldía del municipio de Verapaz, el compromiso del Centro Educativo en el tratamiento de los desechos sólidos, la conformación del Comité Intersectorial, que tiene en sus manos la sostenibilidad del proyecto. Quedando demostrado que el acercar la ciencia a las comunidades desde un enfoque participativo permite la autodeterminación de estas, en su calidad de vida. The treatment and management of solid waste within the communities has a strong educational component, so this research work is carried out in the San Juan Buena Vista community of the municipality of Verapaz, in the department of San Vicente, focused on this problem Environmental, with the objective of orienting, in relation to the culture of the treatment and management of solid waste to the families of the San Juan Buena Vista community, turning the problem into a potential for sustainable local development; Was started with an exploratory diagnosis and the mixed concurrent method was used, integrating a set of processes of collection, analysis and linkage of quantitative and qualitative data simultaneously in the same study. After collecting the information through the survey, observation and interview, we carried out the processing of these, which facilitated the analysis of the data. It was essential to carry out an organizational work in the community in conjunction with the School San Juan Buena Vista, as well as base groups to teach house to house the proper management and treatment of solid wastes, of great environmental and health benefit, but Also as an economical alternative; Before this was obtained in an initial stage: a) the awareness of the inhabitants and b) the empowerment of the community to the problem under study, through simultaneous interventions to the research process. The types, quantities and forms used by the community to treat wastes were known, and found that 445,631 kilos were produced per week, equivalent to 0.445631 metric tons, that is, approximately half a metric ton, where 68% is organic waste; The main productive activity of the inhabitants of the community is agriculture in 75%. The treatment of solid wastes is inadequate, since the types of treatment that the community used to do are burning garbage (50%), 10% separating it and using it as fertilizer; And the other 40% throw it into the yard; In addition, in the survey applied to the families of the community of San Juan Buena Vista, the level of awareness and availability that the inhabitants have around this theme was identified. This led to the conclusion that it was necessary to implement an environmental education project for the treatment and proper management of solid wastes generated by the community; Which allowed: the separation of organic and inorganic waste in each household in the community, the collection of solid wastes per week at previously established schedules, guaranteeing the periodic collection of inorganic waste by the Mayor of the municipality of Verapaz, the Center's commitment Educational in the treatment of solid waste, the formation of the Intersectoral Committee, which has in its hands the sustainability of the project. It being demonstrated that bringing science closer to communities from a participatory approach allows for self-determination of these in their quality of life.Item Evaluación del potencial de desarrollo económico de la comunidad Cantón San Bartolo centro, Guatajiagua departamento de Morazán, El Salvador, 2012(2014-09-22) Solorzano Zelaya, Rudy; Vásquez, René Francisco; Gómez Sal, AntonioEl desarrollo local conlleva un enfoque multidimensional potencializar las capacidades endógenas de una comunidad, un municipio o una región con un enfoque o visión a futuro de mejorar la calidad de vida de sus habitantes. La presenta investigación recopila información, procesa, sistematiza y propone ideas relevante que aporten a los factores productivos viables para los habitantes de la Comunidad San Bartolo Centro, en el municipio de Guatajiagüa, Departamento de Morazán, El Salvador. Consideración las características que comparten como miembros de la comunidad como el territorio donde los productores se conocen mutuamente, mantienen relaciones de vecindad, realizan intercambios mercantiles, asocios y nuevas estrategias que propician la actividad socio-económico. Vinculada a la comunidad San Bartolo Centro encontramos su sentido de pertenencia, su cultural, tradición y organización social. Se Identifican actores principales institucionales y productores, productos locales, oferta y demanda potenciales que impulsen el desarrollo de económico. Se analizan las capacidades laborales y condiciones de vida de las familias con potencial de desarrollar actividades económico. Finalmente se proponen estrategias productivas viables para la comunidad en inversiones, capacitaciones e infraestructura para el desarrollo económico. En el proceso de la investigación se realizó un levantamiento de información de los tipos y cantidades de productos agrícolas locales, se desarrollaron talleres participativos para la determinación de capacidades laborales, oficios y profesiones de los habitantes, así como su interés en el fortalecimiento técnico. Se entrevistó actores institucionales que tienen participación a nivel municipal o acompañamiento en San Bartolo para estimularla actividad económica y la generación de actividades productivas y las capacidades locales como saberes, habilidades, experiencias, tecnificación y profesionalización de los miembros de la comunidad. Como resultados cabe destacar la articulación incipiente entre estas instituciones para el desarrollo de sus intervenciones conjuntas que propicien una incidencia sostenible para el logro de los objetivos de desarrollo económico en la comunidad san Bartolo. La investigación destaca las potencialidades locales en lo relativo a su capacidad productiva, sus recursos y mercados de acceso a su producción. Así también se considera las probables fuentes de intervención como oportunidades que acompañen el proceso de Desarrollo Local como son los diferentes cooperantes, instituciones gubernamentales y no gubernamentales que contribuyan al proceso como objetivo final mejorar la calidad de vida de los habitantes de la Comunidad de San Bartolo. Local development involves a multidimensional approach potentiate endogenous capacities of a community, a town or a region with a focus or vision for the future to improve the quality of life of its inhabitants. The research presents collects information, processes, systematizes and proposes relevant ideas which would provide viable productive factors for the residents of San Bartolo Community Center in the town of Guatajiagüa, Department of Morazán, El Salvador. Considering the characteristics they share as members of the community and the territory where producers know each other, maintain neighborly relations, engaged in commercial, new trade partnerships and strategies that foster socio-economic activity. Linked to the San Bartolo community center find a sense of belonging, cultural, tradition and social organization. Main institutional actors and producers, local produce, supply and potential demand to boost economic development are identified. Job skills and living conditions of families with potential to develop economic activities are analyzed. Finally viable productive strategies for community investment, training and infrastructure for economic development are proposed. In the process of research gathering information on the types and amounts of local agricultural products was conducted participatory workshops to determine job skills, trades and professions of the inhabitants as well as their interest in the technical building were developed. Institutional actors with participation at the municipal level or accompaniment in San Bartolo to stimulate economic activity and the generation of productive activities and local capacities and knowledge, skills, experiences, modernization and professionalization of community members were interviewed. As results include the emerging links between these institutions for their joint development of interventions that promote a sustainable impact in achieving the goals of economic development in the San Bartolo community. The research highlights local potential in terms of production capacity, resources and access to markets for their production. This is also considered likely sources of intervention and opportunities that accompany the process of local development as the various donors, governmental and nongovernmental institutions that contribute to the process as the final goal of improving the quality of life for residents of the community of San Bartolo.Item Incidencia del factor económico en la no continuidad de los estudios de Educación Media y Superior de los jóvenes del sector Volcán, municipio de Tecoluca, departamento de San Vicente, El Salvador, C.A. año 2009-2010.(2014-06-12) Méndez Sanabria, Mario Herbert; Rivas Majano, Aura Maritza; Mejía Orellana, Luis Alberto; Gómez Sal, AntonioEn El Salvador una de las deudas del estado, es hacer valer el derecho de la educación para toda la población, como lo establece la constitución de la república, la apuesta siempre ha sido el desarrollo económico para las minorías y la gran mayoría está en condiciones de pobreza muy alta. Tecoluca no escapa a esta realidad, existen familias en condiciones de pobreza extrema, que no les permite continuar sus estudios, por esta y otras razones, consideramos importante realizar la investigación, la cual nos permite confirmar los escenarios de pobreza de las familias en el sector volcán del municipio y las dificultades que los jóvenes tienen para continuar sus estudios en educación media y superior. Entendiendo este resultado, como el punto de partida en este proceso de mejora de la calidad de vida en la población. La población sujeta a estudio, fueron todos los/as jóvenes del Sector Volcán, que egresaron de noveno grado y bachillerato en los años de 2009 y 2010, residentes en las comunidades Nueva Tehuacán, El Arco, San Francisco Tehuacán, Monte Sinaí y Brisas del Volcán, ubicadas en el municipio de Tecoluca, Departamento de San Vicente. Se realizó la consulta a 65 jóvenes identificados como unidades de análisis, quienes cumplían con los criterios de selección para el presente estudio, dicha cifra se obtuvo a través de la revisión de los libros de registro de promoción en centros educativos donde estudiaron los/as jóvenes, entre ellos: Complejo Educativo Rafaela Suárez, Instituto Nacional de Tecoluca, Centro educativo Monte Sinaí y Centro Escolar Caserío Tehuacán. El método utilizado para la recolección de la información consiste en el acercamiento directo con cada uno/a de los/as jóvenes que son unidades de análisis, haciendo uso de la encuesta. En esta investigación, al ser un estudio no paramétrico, la prueba de hipótesis utilizada fue la Chi cuadrada (χ2) ya que esta prueba estadística, sirve para evaluar hipótesis acerca de la relación entre dos variables y cuyas hipótesis a probar sean correlaciónales. De acuerdo a los resultados obtenidos, se acepta la hipótesis de trabajo con un nivel de confianza de 95%, por lo que se concluye, que la principal causa por lo cual los jóvenes del sector volcán no continúan sus estudios de educación media y superior, es el factor económico y que la pobreza de las familias está asociada con las características educacionales que determinan la calidad de la fuerza de trabajo de los miembros del hogar, eso no implica que los jóvenes no muestren el interés de continuar los estudios de educación media y superior, para encontrar espacios de empleo. Es importante rescatar, que el porcentaje de mujeres interesadas en continuar sus estudios, es mayor en comparación con los hombres, lógicamente ellas han sido excluidas por décadas de esta oportunidad. La propuesta para reducir los índices de jóvenes sin la oportunidad de continuar sus estudios, es compleja, pero de alguna manera el construir una plataforma política educativa municipal, ayudara a construir ciudadanía, resolverá algunos casos que puedan continuar sus estudios, lógicamente esta construcción debe ser con una visión integral, donde los actores principales somos todos. In El Salvador one of the debts of the state is to uphold the right of education for the entire population, as required by the constitution of the republic, the bet has always been economic development for minorities and the majority is in high poverty conditions. Tecoluca does not escape from this reality, there are families living in extreme poverty that stops them from continuing their studies, for this and other reasons, we consider important to research which allows us to confirm the scenario of poverty among families in the volcano area municipality and the various difficulties that young people have to continue their studies at secondary and higher education. Understanding this result as the starting point in this process of improving the quality of life in the population. The students population, are all young people from the volcano sector who graduated from high school in ninth grade and the years of 2009 and 2010, residents in the communities, New Tehuacan, El Arco, San Francisco Tehuacan, Mount Sinai and Brisas Volcano, all located in the municipality of Tecoluca, Department of San Vicente. Consultation was conducted, 65 youth identified as units of analysis who met the selection criteria for the study, this figure was obtained through review of the record books to promote in schools where they studied the young people, including: Rafaela Suarez Education Complex, National Institute of Tecoluca, Educational and Mount Sinai School Center Caserío Tehuacan. The method used for the collection of information is the direct approach with each of the young people who are units of analysis, using the survey and direct observation of social and economic environment in which are developed every young people. In this research, being a non-parametric hypothesis test used is the Chi-square (χ2), because the statistical test used to test hypotheses about the relationship between two variables and test hypotheses which are correlational According to the results, we accept the working hypothesis with a level of confidence of 95%, so it is concluded that the main cause for which volcano sector youth do not continue their studies in secondary and higher education is economic factors and family poverty is associated with the educational characteristics that determine the quality of the workforce in the household, that doesnt mean that young people show no interest in further education and higher education to find places of employment. It is important to highlight that the percentage of women interested in continuing their education is higher compared with men, of course they have been excluded for decades for this opportunity. The proposal to reduce the high rates of youths with the opportunity to continue their studies, is complex, but somehow the platform to build a municipal educational policy, help to build citizenship, will resolve some cases they can continue their studies, this construction must logically be considered comprehensively resolve, where we are all the main actors.Item Metodología para la creación de observatorios de desarrollo económico local para la toma de decisiones. Caso práctico “Región los Nonualcos”(2014-06-01) Rivera Coreas, René Wilberto; Rubio, Silvia Margarita; Cañas, Celia Querubina; Gómez Sal, AntonioLa Asociación de Municipios los Nonualcos (ALN) surge en el año 2002, inmediatamente después de los terremotos del 2001, como una iniciativa de cuatro municipalidades para abordar de forma conjunta los efectos de los mismos y se constituye oficialmente el 31 de julio del 2002 a partir de la voluntad política de siete municipalidades. En la actualidad la ALN la conforman 15 municipios de La Paz, más el municipio de Tecoluca en el Departamento de San Vicente. A partir de la creación de la ALN, los municipios se han esforzado por buscar alternativas que permitan elevar el nivel y calidad de vida de sus habitantes. Una de esas alternativas es la creación de una metodología para la conformación de bancos de datos de tal forma que toda la información relevante de la zona esté disponible y pueda ser utilizada por posibles inversionistas que deseen invertir en la Región Los Nonualcos. Esta Metodología ha sido probada mediante un caso práctico en la misma región que arroja además un Sistema de Desarrollo Económico Local conformado por una Plataforma de Atracción de Inversiones y un Observatorio de Desarrollo Económico Local, ambos productos disponibles en la WEB. El estudio de caso recopila datos importantes para la toma de decisiones en los municipios pertenecientes a la ALN, todo dentro de lo marco de referencia de la Visión y la Misión que como asociación han definido. La investigación permitió a la región contar con una metodología completa para la creación de observatorios de Desarrollo Económico Local, así como también, en virtud del caso práctico desarrollado, la ALN dispone ahora de un medio adecuado y eficiente que permite la generación de información oportuna y certera en todo momento, a partir de un repositorio de datos importantes de la región. Es importante resaltar que tanto la creación y diseño del observatorio, como de la plataforma, se enmarcan en una acción de estrategia orientada a la atracción de inversiones y al mercadeo regional, diseñada con anterioridad por la Asociación Los Nonualcos cuyo eje central gira en torno al desarrollo local económico. Se desarrollò la investigación bajo un enfoque cualitativo, adquiriendo información en principio de forma bibliográfica relativa al desarrollo local para conocer factores que inciden en el territorio y su desarrollo, así como también el grado de incidencia que estos tienen. En segunda instancia se hace un reconocimiento físico para observar superficialmente la orografía del terreno, carreteras, cultivos y demás elementos que describen las características físicas de la región. Luego se diseñó una agenda de actividades que proporcionarían las herramientas e indicadores que sirvieron de base, tales como talleres, espacios de socialización, etc. Seguidamente se diseñó una agenda de entrevistas y cuestionarios hacia informantes claves de los diferentes sectores y entidades relacionadas con el tema del desarrollo económico Local. Para decidir la cantidad de encuestas o talleres no se usó un método en especial ya que en la investigación con enfoque cualitativo, la decisión sobre el mejor modo de obtener los datos y de quién o quiénes obtenerlos se toman en el campo, ya que los participantes del estudio nos resultan desconocidos cuando lo iniciamos y es la propia información obtenida la que va guiando el muestreo. La investigación inició con una muestra de tipo selectiva tomando como base la experiencia y el poder de participación en la toma decisiones en la región de las personas o instituciones seleccionadas, fue de este modo que se seleccionaron 10 personas del sector político, 6 empresarios, 1 ONG y 8 productores independientes. Como producto de la investigación se tiene el diseño de una metodología para la creación y puesta de marcha de observatorios, con especial énfasis en el Desarrollo Económico Local, donde sobresalen como pasos principales los siguientes: •Revisión de experiencias en observatorios del mundo (vía Web), •Reuniones con personal conocedor de la zona, y con experiencia en desarrollo local, •Realización de talleres de consulta con instituciones vivas de la región, •Diseño y revisión de encuestas y otros medios para la obtención de datos, •La creación de criterios de selección de muestras para investigación cualitativa de acuerdo a los sectores predominantes en la región (Hotelero, comercial, de transporte, manufacturero, etc.), y •El uso de tecnología de punta para almacenamiento y procesamiento de datos Se tiene además la prueba de la metodología a través de un caso práctico para la Región Los Nonualcos. El caso práctico se engloba en un paquete que se ha llamado SIDEL y que cubre un observatorio de Desarrollo Económico Local y una Plataforma de Atracción de Inversiones. Ambas herramientas se tienen en el internet y pueden ser vistas por el público de manera directa a través del sitio web: www.losnononualcos.org en los enlaces Observatorio y Plataforma, opciones disponibles en el menú principal. El caso práctico se complementa con los respectivos manuales de uso, instalación y programación. Con la investigación se han sentado las bases para construir un observatorio capaz de crecer en proporción a las necesidades de información de la región, demostrando la existencia de una capacidad institucional para generar información importante según los requerimientos de las empresas. Se logró además el fortalecimiento de la coordinación e integración de las iniciativas público-privadas y demás sectores involucrados, favoreciendo y reconociendo la necesidad cada vez más urgente de un trabajo en equipos multidisciplinarios. The Association of Municipalities the Nonualcos (ALN) arises in the year 2002, immediately after the earthquakes of 2001, as an initiative of four municipalities to approach of joint form the effects of the same ones and it is constituted officially on July 31, 2002 from the political will of seven municipalities. At present 15 municipalities of La Paz shape the ALN, more Tecoluca municipality in San Vicente, Department. From the creation of the ALN, the municipalities have strained for looking for alternatives that allow to raise the level and quality of life of the persons. One of these alternatives is the creation of a methodology for the conformation of banks of information in such a way that all the relevant information of the zone is available and could be used by possible investors who want to invest in the Region The Nonualcos. This Methodology has been proved by means of a practical case in the same region that throws in addition a System of Economic Development Place shaped by a Platform of Attraction of Investments and an Observatory of Economic Local Development, both available products in the WEB. The study of case compiles important information for the capture of decisions in the municipalities belonging to the ALN, everything inside I it mark of reference of the Vision and the Mission that as association they have defined. The investigation develops under a qualitative approach, acquiring information bibliographical form relative to the local development to know factors that affect in the territory and its development, as well as also the degree of incident that these have. In the second instance a physical recognition is done to observe superficially the orography, roads, cultures and other elements that describe the physical characteristics of the region. Then there was designed an agenda of activities that would provide the tools and indicators that used as base, such as workshops, spaces of socialization, etc. Immediately afterwards there was designed an agenda of interviews and questionnaires towards key informants of the different sectors and entities related to the topic of the economic Local development. To decide the quantity of surveys or workshops a method was not used especially since in the investigation with qualitative approach, the decision on the best way of obtaining the information and of whom or who to obtain them they take in the field, since the participants of the study us turn out to be strangers when we initiate it and it is the own(proper) obtained information the one that is guiding the sampling. The investigation initiated taking a selective sample of type taking as a base the experience and the power of participation in the capture decisions in the region of the persons or selected institutions, it was thus that were selected 10 persons of the political sector, 6 businessmen, 1 NGO and 8 independent producers. Since product of the investigation has the design of a methodology for the creation and putting march of observatories, with special emphasis in the Economic Local Development, where the following ones stand out as principal steps: Review of experiences in observatories of the world (Web route), Meetings with knowledgeable personnel of the zone, and with experience in local development, Accomplishment of workshops of consultation with alive(vivacious) institutions of the region, Design and review of surveys and other means for the obtaining of information, The creation of criteria of selection of samples for qualitative investigation(research) of agreement to the predominant sectors in the region (Hotel, commercial, of transport, manufacturer, etc.), and The use of technology of top for storage and processing of information The test of the methodology is had in addition across a practical case for the Region The Nonualcos. The practical case is included in a package that has been called SIDEL and that covers an observatory of Economic Local Development and a Platform of Attraction of Investments. Both tools are had in the Internet and can be conference for the public of a direct way across the web site: www.losnononualcos.org in the links Observatory and Platform, available options in the principal menu. The practical case complements itself with the respective manuals of use, installation and programming. With the investigation they have been laid the foundations to construct an observatory capable of growing in proportion to the needs of information of the region, demonstrating the existence of an institutional capacity for it generates important information according to the requirements of the companies. There achieved in addition the strengthening of the coordination and integration of the initiatives public - private road and other involved sectors, favoring and recognizing the need increasingly urgent of a work in multidisciplinary equipment’s. One concludes after the whole process that to carry out the creation of an observatory there must be designed a methodology of identical research and development to the characteristics of the population - object and the region of work, without losing of sight the final aim, treating that the indicators possess perdurability in the time, viability, that is to say, they must be able to be obtained by the resources that they arrange, in other words the cost of its obtaining must be feasible of taking up office for the different actors who take part in the process of generation. There achieved in addition the strengthening of the coordination and integration of the initiatives public - private road and other involved sectors, favoring and recognizing the need increasingly urgent of a work in multidisciplinary equipments. One concludes after the whole process that to carry out the creation of an observatory there must be designed a methodology of identical research and development to the characteristics of the population - object and the region of work, without losing of sight the final aim, treating that the indicators possess perdurability in the time, viability, that is to say, they must be able to be obtained by the resources that they arrange, in other words the cost of its obtaining must be feasible of taking up office for the different actors who take part in the process of generation. Finally, they must have holistic vision and of comprehensive character: it is to say, the set of the whole system of indicators has to provide us with integral information about the evolution of the territory that understands the Region object and of the public policies there developed, bearing in mind very that must be the own beneficiaries the local actors participants and the central ideas to must come from them.Item Organización de mujeres y propuesta de creación de la Unidad de Género en la Municipalidad de San Vicente, para impulsar el desarrollo local sostenible. Caso Comunidades Cañaverales y Divina Providencia del Municipio de San Vicente, año 2011.(2013-10-19) Molina de López, Maira Carolina; Gómez Sal, Antonio; Figueroa de Figueroa, Elida ConsueloImplementar el desarrollo local con enfoque de sostenibilidad en las comunidades es uno de los retos de las nuevas realidades sociales, dependiendo no solo de un ideal si no de cómo se plantean las acciones que conlleven a ese desarrollo. La historia ha demarcado la existencia de las relaciones de opresión hacia las mujeres atentando contra la paz y la seguridad humana, han ganado atención pública las persistentes desigualdades en el entorno social, es necesario considerar los conceptos y estrategias para promover la dignidad y derechos de las mujeres, incitar a los actores locales que respondan a las necesidades directas de este sector social. El proceso de investigación permitió el acercamiento directo con las realidades y necesidades de las mujeres en su entorno donde habitan y se desenvuelven, a través de las diferentes actividades, para la realización de la investigación se conocieron las condiciones sociales, económicas, políticas, medioambientales y culturales que enfrentan las mujeres de las comunidades en estudio. La organización en cualquier nivel social es importante, permitiendo la planificación, gestión y ejecución de proyectos en beneficio de quienes los requieren, para el caso de las mujeres de las comunidades Cañaverales y Divina Providencia del municipio de San Vicente, contar con una organización legal que las represente les permitirá incidir en las dimensiones que conforman un Desarrollo Local Sostenible. Con la administración de los instrumentos de recolección de la información fue posible identificar las capacidades de estas y conocer las áreas en las que requieren formación, para convertirse en gestoras y ejecutoras de su propio desarrollo, siendo un elemento fundamental para que esto sea realidad la organización del sector para trabajar conjuntamente con los habitantes de las comunidades, para que a través de una organización formal se de seguimiento a las necesidades reales de las mujeres y sean efectivos los procesos formativos en su favor. Después de conocer las diferentes formas de organización que existen en El Salvador, las organizaciones que nacen y funcionan bajo el enfoque de género constituidas hasta la fecha en el país, se procedió a ejecutar el proceso de organización de las mujeres de las comunidades Cañaverales y Divina Providencia del municipio de San Vicente y la propuesta de creación de la Unidad de Género, en la municipalidad de San Vicente para la promoción, gestión y seguimiento de proyectos de Desarrollo Local Sostenible a favor de las mujeres en las comunidades en estudio y en toda la municipalidad. Mediante la ejecución de un plan de intervención que nace de las conclusiones y recomendaciones de la investigación se ejecutaron estrategias para concretizar con la organización de las mujeres y la creación de los Reglamentos Generales y Estatutos que las regirán. Implementing local development with focus on sustain ability in the communities is one of the challenges of the new social realities, depending not only on an ideal if not how arise the actions that lead to such development. History has demarcated the existence of relationships of oppression against women violate peace and human security, they have gained public attention the persistent inequalities in the social environment, it is necessary to consider the concepts and strategies to promote the dignity and rights of women, encourage local actors to respond to the direct needs of this social sector. The research process allowed the direct approach with the realities and needs of women in the environment where they live and thrive, through different activities, for the conduct of research met the social, economic, political, environmental and cultural conditions faced by women from the communities study. The Organization at any social level is important, allowing the planning, management and implementation of projects for the benefit of whom require, in the case of women in communities reedbeds (Cañaverales) and Divine Providence (Divina Providencia) of the municipality of San Vicente, count on a legal organization that represents them will allow them to influence the dimensions that make up a sustainable Local development. With the administration of the data-collection instruments possible identify the capabilities of these and know the areas that require training, to become managers and executor of their own development, was a key element to make this reality the Organization of the sector to work together with the inhabitants of the communities, so that a formal organization was follow-up to the real needs of women and effective formative processes on their behalf. After knowing the different organizational forms that exist in El Salvador, organizations that operate and work under the Gender Approach, constituted so far in the country, and once this knowledge has been gathered, the process of organizing women in Divina Providencia Community and Cañaverales Community, in the city of San Vicente, the creation of the Unit of Gender has been proposed in order to promote manage and arrange local sustainable development projects for women in the studied communities and the entire municipality. Through the performance of an intervention plan that comes from conclusions and suggestions made from our research some strategies were aimed not only for the creation of women’s organization, but also for the general rules and statutes that will govern them.Item Propuesta de un plan de rescate de la imagen arquitectónica para mejorar el atractivo turístico de la ciudad de Jocoaitique del departamento de Morazán(2014-06-11) Romero Morales, Salvador Enrique; Escoto de Castro, Irma; Gómez Sal, AntonioLa infraestructuras de las ciudades de El Salvador, a través del tiempo, después de la conquista de América y la recién devastación humana y urbana, provocada por el conflicto armado en los años ochenta, quedaron con una imagen urbana y arquitectónica muy pobre y en proceso de decadencia, y en la actualidad no reflejan la verdadera cultura del salvadoreño emprendedor, si no, la imagen de un territorio de conflictos y de una sociedad desequilibrada. Hoy en día el impacto visual que generan las edificaciones y todo el conjunto urbano compuesto de condiciones arquitectónica lleno de una despreocupada sociedad, según se figuran sus ciudades en distintos niveles sociales, no reflejan una cultura fortalecida, sino la apariencia de un grupo de habitantes con muchas necesidades y más aún, con bajos niveles educativos y económicos, propios de una cultura frágil y sin esperanzas. Es por ello que en la presente tesis se plantean soluciones para mejorar dichas condiciones físicas, planteada en el documento y elaborada de forma virtual en tres dimensiones para su detallada comprensión; fortaleciendo los espacios exteriores, proponiéndose una implementación de detalles, colores, formas, texturas y acondicionamientos urbanos, para ello se toma como modelo una de los sectores que más sufrió la devastación, en la zona norte del departamento de Morazán, para la creación de una propuesta de un plan de rescate de la imagen Arquitectónica para mejorar el atractivo Turístico de la ciudad de Jocoaitique del municipio de Morazán, y de esta forma, encontrar el potencial humano y cultural de la región, unificando esfuerzos para fortalecer el turismo local por medio de dicho cambio; de esta forma se estará aportando un fragmento a cada una de las condiciones que deberían de reflejarse, apoyado en la opinión de personas que aportaron los insumos necesarios para el reconocimiento de las necesidades los gustos y preferencias de la gente que busca nuevas condiciones de vida, relajamiento, entretenimiento, para convertir la ciudad en un destino turístico, por medio del aprovechamiento de su potencial, humano, ecológico, histórico y cultural de la localidad. With the time, after the conquest of America and the recent human and urban devastation, caused by the civil war in the eighties, left a poor image of the urban and architectural structures which are still decliningNowadays, these architectural structures do not reflect the true culture of hard working Salvadorans, but the image of an area of conflict and an unbalanced society. oday, the visual impact generated by the appearance of buildings and the whole urban area of the architectural field reflect a careless society, where their cities are presented in different social levels, without reflecting a strengthen culture, but the appearance of a group of people with many needs and even more, with low educational and economic levels of a fragile and hopeless culture. That is why, this thesis proposes solutions to improve these physical conditions, which are raised in this document, for a detailed understanding, reinforcing the exterior spaces, and putting in practice the implementation of new details, colors, shapes, textures and urban amenities. Therefore, the northern part of the Department of Morazán has been taken into account to create a proposal of a rescue plan to improve the Architectural image and the tourist attractiveness of Jocoaitique city in the municipality of Morazán. So, it is necessary to find the human and cultural potential in the region, unify efforts to strengthen the local tourism through that change. In this way, it will be adding a segment to each of the conditions that should be reflected, and supported by the opinion of people who provided the necessary inputs to identify the needs, likes and preferences of people looking for a new living, relaxation and entertainment to turn the city into a tourist destination, through its human potential, ecological, historical and local culture.Item Propuesta metodológica para impulsar la participación ciudadana en el municipio de Osicala, Morazán: estudio comparativo Osicala y Meanguera, Morazán(2014-06-10) Hernàndez Díaz, Jorge Pompilio; Gómez Sal, Antonio; Ruíz de Campos, MaritzaEl municipio de Osicala pertenece al Departamento de Morazán, territorio fuertemente golpeado por el conflicto armado, donde muchas familias participaron en el proceso de guerra y en el proceso de paz, razón por la cual en la actualidad existe un capital social que sin duda al observar la estructura sistémica no se ha aprovechado. Bajo este sentido en la actualidad es importante y relevante hacer una “Propuesta Metodológica para impulsar La participación Ciudadana en el Municipio de Osicala, Morazán”, la cual tuvo como objetivos realizar un diagnóstico para identificar los actores y agentes locales claves en la construcción de La Participación Ciudadana en el Municipio de Osicala, Morazán, mapear el capital social e instrumentos locales que posee el territorio para impulsar la participación ciudadana para el desarrollo local, identificar la red local para diseñar la metodología que impulse la participación ciudadana local. Notablemente, en el municipio se han dado esfuerzos por la construcción de esta iniciativa, sin embargo han sido aislados, porque han carecido de un planteamiento estratégico y metodológico que garantice una sistematización de las fortalezas y debilidades que tiene el municipio para trabajar en ese contexto. Por tanto, el trabajo que aquí se presenta no es solamente un ejercicio académico, sino más bien una propuesta de un diseño metodológico que incorpora los agentes y actores locales del territorio con el fin de incluir en la metodología el planteo de una Red. Asimismo, enunciativamente se plateo el supuesto de ¿En qué sentido, la Propuesta Metodológicade participación Ciudadana, es un instrumento para el desarrollo local del Municipio de Osicala? Dentro del proceso de Reforma del Estado los temas de eficiencia, eficacia, transparencia y sostenibilidad han sido sujeto de reflexión y teorización de las instituciones públicas y a los territorios; y dentro de ellas con mayor nitidez en los gobiernoslocales, para el trabajo municipal. La población y sus organizaciones han perdido credibilidad y confianza en sus gestores locales y por lo tanto desean participar en la gestión municipal para garantizar la transparencia, la honradez y la calidad de las inversiones. A partir de ello, se observó que la participación ciudadana deberá ser una agenda permanente y sostenible a nivel municipal, ahora existe la necesidad que el municipio de Osicala, desde la municipalidad impulse el tema con más auge, puesto que se reconoce la trayectoria que ha tenido el territorio en la organización social, la cual es necesario aprovechar esa capitalización, que sin duda se tradujo en una estrategia que ha permitido esta vez plantear una metodología apropiada e incidente en el desarrollo del territorio, y con ello se pueda determinar e identificar una Red de actores y agentes locales que sean el motor para caminar en el marco de la participación ciudadana. Citizen participation as an empowering process of democracy, leads communities to take an active part in decision-making, which lays the foundation for ensuring the good work and therefore maintain a close relationship between the municipalities and the central government and the population. Therefore, research on the subject "Methodological Proposal for involving citizens in the municipality of Osicala, Department of Morazán: A comparative study between Osicala and Meanguera, Morazán" It was important because to some extend could capitalize on citizen participation in those municipalities, as the results have been successful in terms of the application of scientific method and the use of techniques and instruments as well as all the elements that formed the basis to contextualize local development with a sustainable approach. For the contextualization of findings were considered people who reported, as the inhabitants of the area of both urban and rural municipalities, Meanguera and Osicala, Morazán, mayors and municipal council members, as well as local actors and agents, who undoubtedly contributed quantitative elements, which served as input for the purpose and approach for the design and preparation of the proposal. Because research has as main objectives: To make a diagnosis to identify key local actors in the construction of Citizen Participation in both municipalities, mapping the social capital that owns the land, to encourage citizen participation in the context of local development, and finally identify the local network of the municipality. In this sense among the main results was that in both towns the population is aware that citizen participation is a key factor in strengthening democracy and the inclusion of women is essential in the pursuit of gender identity, that the elected municipal councils to ensure local development in a comprehensive manner, to amend the methods used to call to participate and that these calls are in a general way and not focusing on a sector of the population, and that these processes form the basis to strengthen ix participatory democracy in the municipality, contributions that were constructed by technical bases to construct the methodological proposal that served to promote citizen participation in Osicala municipality and other municipalities that wish to take it up and make use of them. So here in citizen participation is defined as "A process by which it achieves an effective civil society participation in decision-making, and implementation of strategic actions that are necessary to solve their own problems and promote the development of their communities along with the local government.” In this sense, the municipality of Osicala within the Department of Morazán, is facing pressing issues currently absent in the context of citizen participation at local level, which is why, this time is presented the research proposal nominated: "METHODOLOGICAL PROPOSAL FOR PROMOTING CITIZEN PARTICIPATION IN THE MUNICIPALITY OF OSICALA, MORAZAN". This aims to provide a tool for local sustainable development to the municipality in question and other municipalities that wish to accept it as a guide.