Browsing by Author "Orellana De Cruz, Ana Silvia"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item The level of english oral proficiency in third-year students of the modern languages degree according to their grammatical knowledge in relation to the CEFR standard during the year 2025(Universidad de El Salvador, 2025) Guevara Mendoza, Yanira Yamileth; Guzmán Alvarado, Herberth Alexis; Quintanilla Martínez, Esmeralda Sarahí; Orellana De Cruz, Ana Silvia; gm17070@ues.edu.sv; ga19050@ues.edu.sv; qm19006@ues.edu.svEste estudio, realizado en 2025 y titulado “El nivel de dominio oral del inglés en estudiantes de tercer año de la carrera de Lenguas Modernas según su conocimiento gramatical en relación con el estándar CEFR”, tiene como objetivo describir y comparar la competencia oral de los estudiantes de tercer año de Lenguas Modernas de la Universidad de El Salvador en relación con su conocimiento gramatical. La población consiste en estudiantes de tercer año de la carrera de Lenguas Modernas, y los datos fueron recopilados mediante una rúbrica oral alineada con los criterios del CEFR, una prueba tipo TOEFL de gramática y vocabulario, y una herramienta de IA utilizada para analizar los niveles de dominio. Estos instrumentos permitieron a los investigadores evaluar cómo la competencia gramatical de los estudiantes corresponde a su capacidad de comunicarse eficazmente en inglés hablado. Los resultados indican que la mayoría de los estudiantes se desempeñaron en el nivel A2 tanto en gramática como en expresión oral, con solo una pequeña cantidad alcanzando el nivel B2. En general, el estudio destaca la importancia de integrar la instrucción gramatical con la práctica oral para fortalecer el dominio del inglés de los estudiantes y prepararlos mejor para contextos académicos y profesionales. This study, conducted in 2025 and titled “The Level of English Oral Proficiency in Third-Year Students of the Modern Languages Degree According to their Grammatical Knowledge in Relation to the CEFR Standard,” aims to describe and compare the oral proficiency of third-year Modern Languages students at the University of El Salvador in relation to their grammatical knowledge. The population consists of third-year students from the Modern Languages degree, and data were collected through an oral rubric aligned with CEFR criteria, a TOEFL- style grammar and vocabulary test, and an AI tool used to analyze proficiency levels. These instruments allowed the researchers to assess how students’ grammatical competence corresponds to their ability to communicate effectively in spoken English. The results indicate that most students performed at the A2 level in both grammar and speaking, with only a small number reaching the B2 level. Overall, the study highlights the importance of integrating grammar instruction with speaking practice to strengthen students’ English proficiency and better prepare them for academic and professional contexts