Browsing by Author "Pernia Molina, Rafael"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Publication Uso de la Inteligencia Artificial en la Educación Intercultural Bilingüe a Distancia(Universidad de El Salvador.Editorial Universitaria, 2024-03-22) Briceño Nuñez, Chess Emmanuel; Pernia Molina, Rafael; Teixeira Robles, Yoana M.; chesspiare@gmail.com; perniamrafael@gmail.com; yoana.teixeira@gmail.comLa investigación examina la convergencia de la educación bilingüe, la educación a distancia y la inteligencia artificial (IA) como respuesta a los desafíos de la diversidad cultural y lingüística en el siglo XXI. Con un enfoque mixto, se emplearon entrevistas, encuestas, análisis de contenido y observación participante en tres instituciones educativas de Sao Paulo, Brasil. Los resultados indican una percepción positiva (85 %) de la eficacia de la convergencia, respaldada por el uso generalizado de tecnologías de IA (78 %). Se identificaron estrategias exitosas, como la adaptación de materiales (88 % de aprobación) y la retroalimentación personalizada(87 %). A pesar de los beneficios, se señalan desafíos, incluida la necesidad de formación docente (68 %). La investigación aiborda aspectos ontológicos, epistemológicos, axiológicos y metodológicos, subrayando la necesidad de una educación inclusiva y ética. This research examines the convergence of bilingual education, distance education and artificial intelligence (AI) as a response to the challenges of cultural and linguistic diversity in the 21st century. Using a mixed approach, interviews, surveys, content analysis and participant observation were employed in three educational institutions in Sao Paulo, Brazil. The results indicate a positive perception (85 %) of the effectiveness of convergence, supported by the widespread use of AI technologies (78 %). Successful strategies were identified, such as the adaptation of materials (88 % approval) and personalized feedback (87 %). Despite the benefits, challenges are noted, including the need for teacher training (68 %). The research addresses ontological, epistemological, axiological and methodological aspects, stressing the need for inclusive and ethical education.