Repository logo
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    Have you forgotten your password?
Repository logo
  • Communities & Collections
  • Browse Repo UES
  • English
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Español
  • Français
  • Gàidhlig
  • Italiano
  • Latviešu
  • Magyar
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Suomi
  • Svenska
  • Türkçe
  • Tiếng Việt
  • Қазақ
  • বাংলা
  • हिंदी
  • Ελληνικά
  • Српски
  • Yкраї́нська
  • Log In
    Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Ruiz Cruz, Osman Duban"

Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Cuando la gestión quema: El impacto de las prácticas administrativas en el burnout docente
    (Universidad de El Salvador, 2025) Ayala Umaña, José Miguel; Ruiz Cruz, Osman Duban; Vega Arias, Amelia Beatriz; au19002@ues.edu.sv; rc19074@ues.edu.sv
    RESUMEN Este artículo analiza el impacto de las prácticas administrativas en el desarrollo del síndrome de burnout docente mediante un análisis documental crítico de literatura especializada. Los hallazgos revelan que el burnout trasciende lo individual, constituyéndose como un fenómeno de origen organizacional desencadenado por condiciones laborales precarias, sobrecarga burocrática, erosión de la autonomía profesional y asignación de roles múltiples. La investigación identifica que las estrategias efectivas de prevención requieren un enfoque sistémico que incluya políticas de gestión escolar centradas en el bienestar docente, redistribución de cargas administrativas, programas institucionales de apoyo emocional y mejoras en infraestructura escolar. Se concluye que la transformación hacia una gestión preventiva y saludable es fundamental no solo para proteger la salud de los educadores, sino también para garantizar la calidad educativa y la equidad en los aprendizajes. El estudio evidencia la necesidad de incorporar el bienestar docente como indicador central de la calidad de la gestión educativa. ABSTRACT This article examines the impact of administrative practices on the development of teacher burnout syndrome through a critical documentary analysis of specialized literature. The findings reveal that burnout transcends the individual, constituting itself as an organizational phenomenon triggered by precarious working conditions, bureaucratic overload, erosion of professional autonomy, and assignment of multiple roles. The research identifies that effective prevention strategies require a systemic approach that includes school management policies focused on teacher well-being, redistribution of administrative burdens, institutional emotional support programs, and improvements in school infrastructure. It is concluded that the transformation towards preventive and healthy management is essential not only to protect educators' health but also to ensure educational quality and equity in learning. The study demonstrates the need to incorporate teacher well-being as a central indicator of educational management quality.
Contacto
  • 2511-2027
  • sbues@ues.edu.sv
Ubicación

Ciudad Universitaria «Dr. Fabio Castillo Figueroa», Edificio Biblioteca Central, Final Av. Estudiantes Mártires y Héroes del 30 julio, San Salvador, El Salvador.

Theme by DTI

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback