Licenciatura en Lenguas Modernas: Especialidad en Francés e Inglés
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Item Assessing awareness of emotional intelligence skill in the learning of French language of the students attending the first year of bachelor’s degree in modern languages specialization in English and French. University of El Salvador, Eastern Campus, 2021(2021-03-01) García Navarrete, Tatiana Vanessa; Portillo García, Alicia María; Sorto de Velis, Roxana JanethRESUMEN: Tomando como base el estudio de grandes psicólogos como Goleman, D. (1995) y sus libros Emotional Intelligence y Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Al igual que Gardner, H. (1983) y su libro Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Los mencionados autores y sus obras inspiraron fuertemente al presente trabajo de investigación, el cual tiene como objetivo principal evaluar el nivel de la habilidad Inteligencia Emocional y su influencia en el aprendizaje de la lengua francesa de los alumnos de primer año de licenciatura en Lenguas Modernas. Además, se buscó categorizar el nivel de inteligencia emocional de la muestra de interés obteniendo resultados muy interesantes y de utilidad para la investigación ya que no hay una influencia de las variables entre sí para el grupo de estudio. ABSTRACT: Based on the study of great psychologists such as Goleman, D. (1995) and his books Emotional Intelligence and Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Like Gardner, H. (1983) and his book Frames of mind: The theory of multiple intelligences. The aforementioned authors and their works strongly inspired this research work, whose main objective is to evaluate the level of the Emotional Intelligence skill and its influence on the learning of the French language of first-year students of the Modern Languages degree. In addition, it was sought to categorize the level of emotional intelligence of the sample of interest, obtaining very interesting and useful results for the investigation since there is no influence of the variables on each other for the study groupItem Phonological interference between English and Spanish in the accurate pronunciation of English among the students attending the first year of bachelor’s degree in Modern Languages at the eastern campus of the University of El Salvador(2021-09-20) Chávez Villegas, Evelyn Xiomara; Guevara García, Diego Joel; Viera Amaya, Ana Ruth; Lopez Chinchilla, MauricioRESUMEN:Este trabajo de investigación trata la interferencia fonológica del idioma español en el idioma inglés en los estudiantes del primer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas, en la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador, durante el semestre I-2020. El propósito de esta investigación es determinar la interferencia del español en la pronunciación del inglés entre estos estudiantes. Ya que es una investigación cuantitativa con un enfoque correlacional. El instrumento fue un test fonológico compuesto por 35 ítems, fue pasado a 57 estudiantes: 34 estudiantes femeninas y 23 masculinos. La información se analizó tomando cada una de las respuestas de los estudiantes. Cada ítem contenía cuatro palabras, tres de ellas tenían el mismo sonido vocálico o consonántico y una palabra contenía un sonido diferente que era el que los estudiantes debían discriminar. Los resultados se concentraron en una tabla que contenía todos los errores cometidos por cada uno de los 57 estudiantes, esta fue la base para analizar los resultados de acuerdo a las características de los sonidos vocálicos y consonánticos. El análisis de los resultados mostró que el 57.74% de los estudiantes fallaron al discriminar los sonidos consonánticos, y el 56.95% tuvieron problemas con los sonidos vocálicos. ABSTRACT: This research work dealt with the phonological interference from Spanish into English pronunciation in the students majoring the First Year of Bachelor's Degree in Modern Languages at the Eastern Campus of the University of El Salvador, during the Semester I -2020. The purpose of this research project was to determine the phonological interference from Spanish into English pronunciation among the students. Since this is a quantitative research work with a correlational approach. The instrument was a phonological test composed by 35 items, it was taken by 57 students: 34 female and 23 male. The data was analyzed by picking up each of the answers provided by students to each one of the items. Each item contained four words, three words had the same vowel or consonant sound and one word contained a different sound that was the one the students were supposed to discriminate. These results were condensed in a chart that contained all the errors made by each one of the 57 students, it also was the base to analyze the results according to the features of the consonant and vowel sounds. The analysis of the results showed that 57.74% of the students were unsuccessful when discriminating the consonant sounds, and 56.95% had problems with the vowel sounds.