Licenciatura en Lenguas Modernas: Especialidad en Francés e Inglés
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Item Study of the new technologies in the process of learning and teaching foreign languages degrees in junior students of Modern Languages, English Teaching degrees, and English teachers at the University of El Salvador, Eastern Campus(Universidad de El Salvador-Facultad Multidisciplinaria Oriental, 2021) Sorto Vilche, Carlos Eduardo; Martínez Martínez, David Alberto; Gómez Hernández, Evelyn Vanessa; Herrera de Turcios, Beverlyng Victoria; sv00000@ues.edu.sv; mm00000@ues.edu.sv; gh15008@ues.edu.svLa investigación “Estudio de las nuevas tecnologías en el proceso de aprendizaje y Enseñanza de grados de lenguas extranjeras en estudiantes junior de Lenguas Modernas, Licenciaturas en Magisterio de Inglés, y profesores de inglés de la Universidad de El Salvador, Eastern Campus” busca indagar sobre los beneficios que las Tecnologías de la Comunicación y la Información (TIC) en profesores y alumnos. También tiene como objetivo diseñar una propuesta en la que un Laboratorio de Idiomas sea la base del proceso de aprendizaje en estudiantes de nivel intermedio de las carreras de Lenguas Modernas, Profesorado en Inglés y docentes de la sección de idiomas de la Universidad de El Salvador, Facultad Multidisciplinaria Oriental. El método utilizado en esta investigación fue el Método Cualitativo que permitió trabajar la opinión de los docentes e identificar el uso que los docentes tienen de las Nuevas Tecnologías en un Laboratorio de Idiomas. La muestra para este estudio fue de cuatro docentes que fueron entrevistados y se pidió a 20 estudiantes que respondieron un cuestionario, todos ellos de la sección de idiomas de la Facultad Multidisciplinaria Oriental, de la Universidad de El Salvador. Para concluir, en los resultados obtenidos demuestran que un laboratorio de idiomas es reconocido como una herramienta que potencia no solo el proceso de enseñanza, ya que cambiaría parcialmente el diseño de las lecciones, sino también el proceso de aprendizaje, dando a los estudiantes acceso a herramientas variadas y diferentes. Asimismo, se suma la presentación de una propuesta de plano para el equipamiento del laboratorio de idiomas ubicado en la Universidad de El Salvador, Campus Oriente, más específicamente en el laboratorio de idiomas número 1 dentro del edificio de la Unidad Biblioteca de esta Universidad. La investigación “Estudio de las nuevas tecnologías en el proceso de aprendizaje y enseñanza de lenguas extranjeras en estudiantes de tercer año de las carreras de Lenguas Modernas, Profesión de Profesor de Inglés y profesores de Inglés de la Universidad de El Salvador, Sede Oriente” busca indagar sobre los beneficios que Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) tienen un papel fundamental en el profesorado y en el alumnado. Asimismo, se pretende diseñar un plan de acción en el que un Laboratorio de Idiomas sea la base del proceso de aprendizaje en los estudiantes de primer ciclo de las titulaciones de Lenguas Modernas, de Maestro de Inglés y la base docente del Profesorado de Inglés. en la Universidad de El Salvador, Sede Oriente. El método utilizado en esta investigación fue el Método Cualitativo que permitió trabajar sobre las opiniones de los docentes e identificar el uso que los docentes tienen de las Nuevas Tecnologías en un Laboratorio de Idiomas. La muestra para este estudio Fueron cuatro docentes los entrevistados y 20 estudiantes a los que se les pidió responder un cuestionario, todos ellos de la sección de idiomas del Campus Oriente, de la Universidad de El Salvador. Para concluir, en los resultados obtenidos se reconoce al laboratorio de idiomas como una herramienta que potencia no solo el proceso de enseñanza, ya que cambiaría parcialmente el diseño de la lección, sino también el proceso de aprendizaje, dando acceso a los estudiantes a herramientas variadas y diferentes. Además, se agrega la presentación de una propuesta de plan para el equipamiento del laboratorio de idiomas ubicado en la Universidad de El Salvador, Sede Oriente, más específicamente en el laboratorio de idiomas número 1 dentro del edificio de la biblioteca universitaria.Item Assessing awareness of emotional intelligence skill in the learning of French language of the students attending the first year of bachelor’s degree in modern languages specialization in English and French. University of El Salvador, Eastern Campus, 2021(2021-03-01) García Navarrete, Tatiana Vanessa; Portillo García, Alicia María; Sorto de Velis, Roxana JanethRESUMEN: Tomando como base el estudio de grandes psicólogos como Goleman, D. (1995) y sus libros Emotional Intelligence y Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Al igual que Gardner, H. (1983) y su libro Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Los mencionados autores y sus obras inspiraron fuertemente al presente trabajo de investigación, el cual tiene como objetivo principal evaluar el nivel de la habilidad Inteligencia Emocional y su influencia en el aprendizaje de la lengua francesa de los alumnos de primer año de licenciatura en Lenguas Modernas. Además, se buscó categorizar el nivel de inteligencia emocional de la muestra de interés obteniendo resultados muy interesantes y de utilidad para la investigación ya que no hay una influencia de las variables entre sí para el grupo de estudio. ABSTRACT: Based on the study of great psychologists such as Goleman, D. (1995) and his books Emotional Intelligence and Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Like Gardner, H. (1983) and his book Frames of mind: The theory of multiple intelligences. The aforementioned authors and their works strongly inspired this research work, whose main objective is to evaluate the level of the Emotional Intelligence skill and its influence on the learning of the French language of first-year students of the Modern Languages degree. In addition, it was sought to categorize the level of emotional intelligence of the sample of interest, obtaining very interesting and useful results for the investigation since there is no influence of the variables on each other for the study groupItem Phonological interference between English and Spanish in the accurate pronunciation of English among the students attending the first year of bachelor’s degree in Modern Languages at the eastern campus of the University of El Salvador(2021-09-20) Chávez Villegas, Evelyn Xiomara; Guevara García, Diego Joel; Viera Amaya, Ana Ruth; Lopez Chinchilla, MauricioRESUMEN:Este trabajo de investigación trata la interferencia fonológica del idioma español en el idioma inglés en los estudiantes del primer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas, en la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador, durante el semestre I-2020. El propósito de esta investigación es determinar la interferencia del español en la pronunciación del inglés entre estos estudiantes. Ya que es una investigación cuantitativa con un enfoque correlacional. El instrumento fue un test fonológico compuesto por 35 ítems, fue pasado a 57 estudiantes: 34 estudiantes femeninas y 23 masculinos. La información se analizó tomando cada una de las respuestas de los estudiantes. Cada ítem contenía cuatro palabras, tres de ellas tenían el mismo sonido vocálico o consonántico y una palabra contenía un sonido diferente que era el que los estudiantes debían discriminar. Los resultados se concentraron en una tabla que contenía todos los errores cometidos por cada uno de los 57 estudiantes, esta fue la base para analizar los resultados de acuerdo a las características de los sonidos vocálicos y consonánticos. El análisis de los resultados mostró que el 57.74% de los estudiantes fallaron al discriminar los sonidos consonánticos, y el 56.95% tuvieron problemas con los sonidos vocálicos. ABSTRACT: This research work dealt with the phonological interference from Spanish into English pronunciation in the students majoring the First Year of Bachelor's Degree in Modern Languages at the Eastern Campus of the University of El Salvador, during the Semester I -2020. The purpose of this research project was to determine the phonological interference from Spanish into English pronunciation among the students. Since this is a quantitative research work with a correlational approach. The instrument was a phonological test composed by 35 items, it was taken by 57 students: 34 female and 23 male. The data was analyzed by picking up each of the answers provided by students to each one of the items. Each item contained four words, three words had the same vowel or consonant sound and one word contained a different sound that was the one the students were supposed to discriminate. These results were condensed in a chart that contained all the errors made by each one of the 57 students, it also was the base to analyze the results according to the features of the consonant and vowel sounds. The analysis of the results showed that 57.74% of the students were unsuccessful when discriminating the consonant sounds, and 56.95% had problems with the vowel sounds.Item The evaluation of the curriculum design of Bachelor's Degree in Modern Languages, specialization in French and English: the perspectives of curriculum changes(2022-09-01) Aguilar de Barrientos, Karen Astrid; Palomo López, Génesis Briguitte; Martínez Bonilla, Evelyn YasminRESUMEN: Para realizar este trabajo, se llevó a cabo una investigación cualitativa en la que se utilizaron tres instrumentos diferentes para obtener los resultados de esta misma, un análisis de contenido para evaluar el diseño del plan curricular, un cuestionario de preguntas semi abiertas para indagar lo que los profesores piensan, cambian y sugieren basado en lo que conocen sobre el diseño del plan curricular, y un cuestionario para saber lo que los estudiantes consideran pueda cambiarse desde su punto de vista y experiencia en la licenciatura. Además de eso, se requería investigar sobre los diferentes tipos de planes de estudio para aprender un idioma extranjero con el propósito de analizar los diferentes programas en el diseño curricular tomando en cuenta 7 criterios: descripción general, objetivos, descripción del curso, metodología, contenidos, evaluación y bibliografía. Luego, basado en la información obtenida en el análisis de contenido, los otros instrumentos se llevaron a cabo con la población. Éstos se analizaron individualmente, y luego la información proporcionada por los estudiantes y maestros se comparó con los datos en el análisis de contenido, dando como resultado que tanto los profesores como los estudiantes concuerdan hacer algunos cambios en el diseño del plan curricular. Tomando estos resultados como base, basado en las opiniones de los estudiantes y profesores, se podría hacer otra investigación con el propósito de proporcionar un plan de acción para implementar los posibles cambios que ayuden a mejorar el desarrollo de los estudiantes de lenguas modernas. ABSTRACT: This research is made with the purpose of finding out the different syllabi present in the curriculum design, and the most suitable changes that could be done to this. In order to improve students’ background after finishing their studies in the Bachelor’s Degree. To achieve that, qualitative research was carried out where two different instruments were used to obtain the research results. A content analysis to evaluate the curriculum design, and questionnaires to inquire what teachers suggest based on what they know about the curriculum design, and also to know what the students consider to be changed from their point of view and experience in the Bachelor’s Degree. Besides that, it was required to inquire about the different kinds of syllabi for learning a foreign language with the purpose of analyzing the different programs in the curriculum design considering 7 criteria: overview, objectives, course description, methodology, contents, assessment, and bibliography. Then, based on the information obtained in the content analysis, the other instruments were conducted with the population. These were analyzed individually, and then the information provided by students and teachers was compared with the data in the content analysis, giving as a result that both teachers and students agree to make some changes to the curriculum design. Taking these results as a basis, based on students and teachers’ opinions, another research could be made in order to provide a plan of action to implement the possible changes that help to improve the development of modern languages studentsItem Los efectos de la transferencia negativa del español en el uso escrito de la gramática inglesa.(Universidad de El Salvador, 2023-10-01) Aguilar Martinez, Melissa Lissette; Alvarez Aguilar, Susana Nohemy; Martinez Bonilla, Evelyn Yasmin; ,RESUMEN: El aprendizaje de una lengua extranjera es un proceso cognitivo complejo en el que influyen diversos factores biológicos y sociales. La lengua materna del alumno suele desempeñar un papel fundamental a la hora de configurar la experiencia de aprendizaje y los resultados del dominio de la lengua. Este fenómeno, en el que la lengua materna influye negativamente en la lengua meta, se conoce como transferencia negativa. Este estudio explora el impacto de la transferencia negativa en la gramática de estudiantes avanzados de inglés utilizando un enfoque cuantitativo y un cuestionario como instrumento de investigación. Learning a foreign language is a complex cognitive process influenced by various biological and social factors. The mother tongue of the learner often plays a pivotal role in shaping the learning experience and language proficiency outcomes. This phenomenon, where the mother tongue negatively impacts the target language, is known as negative transfer. This study explores the impact of negative transfer on the grammar of advanced English students utilizing a quantitative approach and a questionnaire as the research instrument.Item The influence of syntax affects the writing skill of third-year students of Modern Languages Major(2023-10-01) Ayala Argueta, Maria de los Ángeles; Villatoro Benitez, Mayra Margarita; Sorto de Veliz, Roxana JanethRESUMEN: El presente trabajo: la influencia de la sintaxis afecta la habilidad de escritura de los estudiantes de tercer año de licenciatura en lenguas modernas se realizó con el objetivo de establecer cómo la sintaxis afecta la habilidad de escritura de los estudiantes de la Facultad Multidisciplinaria Oriental. En la investigación se utilizó un enfoque cuantitativo con un método hipotético deductivo y un diseño descriptivo con el fin de conocer la relación entre las dos variables para demostrar si la influencia de la sintaxis afecta las habilidades de escritura de los estudiantes de tercer año. Las variables del estudio fueron: sintaxis y habilidad de escritura. La primera es una rama importante de la lingüística que ayuda a tener una producción escrita precisa. Y, la siguiente se refiere a la capacidad de transmitir un mensaje de forma escrita. El conjunto de categorías incluidas son coherencia, cohesión, orden de las palabras, parte de la oración y el uso de reglas de escritura. La pregunta de investigación fue: ¿Afecta la influencia de la sintaxis en la habilidad de la escritura de los estudiantes de tercer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas? La técnica aplicada fue una encuesta y el instrumento fue un cuestionario que contenía diez preguntas. Éste se aplicó a una muestra de veinticinco estudiantes del tercer año. Los hallazgos revelan que los estudiantes mostraron un alto nivel de conocimiento de la sintaxis de los cuales se resaltan: coherencia con el nivel más alto de conocimiento (80%) y por otro lado, el uso de reglas de escritura con el nivel más bajo (56%). De esta manera, se puede inferir que la influencia de la sintaxis no afectó la producción escrita de los estudiantes dado que la más afectada fue el uso de reglas de escritura y por otro lado la menos afectada corresponde a la coherencia. Por lo tanto, se deduce que la producción escrita de los estudiantes es adecuada y comprensible en relación al nivel sintáctico que obtuvieron. ABSTRACT: The present work: The influence of syntax affects the writing skill of third-year students of Modern Languages Major was conducted with the aim to establish how the syntax affects the writing skills of the students from Facultad Multidisciplinaria Oriental. The investigation used quantitative approach research with a hypothetical deductive method and a descriptive design to find out the relationship between the two variables to demonstrate the influence of syntax affects the writing skills of the third-year students. The variables under study: syntax and writing skill. The former is an important branch of linguistics that helps to have an accurate writing production. And, the latter refers to the ability to transmit a message in a written form. The set of categories included are: coherence, cohesion, word order, part of the sentence, and use of writing rules. The question to be answered was: Does the influence of syntax affect the writing skill of third-year students of Modern Languages Major? The technique applied was a survey, and an instrument was used as a questionnaire with ten questions. It was administered to twenty-five students of the third year as a sample. The findings revealed that the students showed a high level of knowledge of syntax. That is coherence (80%) with the highest level of knowledge and use of writing rules (56%) as the lowest level. In this way, based on the results it can be inferred that the influence of syntax did not affect the writing production of students since the most unfavorably affected was the use of writing rules, as long as the less affected one corresponded to coherence. Furthermore, it can be deduced the written output of the students is adequate and understandable because the results were favorable in relation to the level of syntactic they reached. Therefore, the influence of syntax did not affect the writing skills of students.Item The oral production hinders the communicative competence of third-year students of modern languages(Universidad de El Salvador, 2024) Hernández Hernández,Ivania Estela; González de Solis, Natalia Marilú; Portillo Romero, Jenny Marisol; Orelllana de Cruz, Ana Silvia; hh18009@ues.edu.sv; gg17036@ues.edu.sv; pr18016@ues.edu.svResumen. Este artículo se basa en un estudio de investigación centrado en la falta de producción oral que dificulta la competencia comunicativa. Al comunicarse en una segunda lengua hay muchos aspectos que pueden afectar el habla. El objetivo de esta investigación fue determinar cuáles son los problemas de comunicación que genera la falta de producción oral en los estudiantes de tercer año de Lenguas Modernas de la Universidad de El Salvador durante el primer semestre de 2023. Es por ello que se tomó una población objetivo para recolectar datos reales, la población que se consideró para desarrollar este proyecto estuvo conformada por 54 estudiantes donde se tomó una muestra de 12 estudiantes en esta investigación por métodos convenientes, de los cuales el 50% son mujeres y el 50% son hombres. Este número fue seleccionado para obtener un alto nivel de confiabilidad en los resultados obtenidos. La etapa principal de la investigación fue el proceso de observación de 4 horas de duración dirigido a los estudiantes de tercer año de la Universidad de El Salvador. Además, los investigadores administraron una encuesta para obtener las propias perspectivas de los participantes. Ambos instrumentos recogieron la información esencial para alcanzar los objetivos. Los hallazgos revelaron que los docentes tuvieron éxito en el desempeño de sus funciones como educadores. Este éxito se atribuyó al uso de materiales didácticos y estrategias de instrucción eficaces. Sin embargo, existen algunos problemas que tienen los estudiantes al hablar inglés como dudas y pausas frecuentes, problemas de comprensión, falta de vocabulario entre otros factores durante sus interacciones, creando una lucha por encontrar las palabras y estructuras adecuadas, lo que limita la fluidez de sus conversaciones afectando sus habilidades comunicativas. Abstract This article is based on a research study focused on the lack of oral production hinders the communicative competence. When communicating in a second language there are many aspects that can affect the speech. That is why a target population was taken to collect real data, the population that was considered to develop this project was made up of 54 students where a sample of 12 students were taken in this research by convenient methods, of which 50% are women and 50% are men. This number was selected to get a high level of reliability on the results obtained The main stage of the investigation was the 4-hour observation process directed at the third-year students of the University of El Salvador. Also, the researchers administered a survey to obtain the participants' own perspectives. Both instruments collected the essential information to achieve the objectives. Findings revealed that teachers were successful in fulfilling their roles as educators. This success was attributed to their use of effective didactic materials and instructional strategies. However, there are some problems that students have when speaking English such as doubts and frequently pausing, problems comprehension, lack of vocabulary among other factors during their interactions, creating a struggle to find the right words and structures, which limits the fluency of their conversations affecting their communication skillsItem Dificultades en la producción oral en Inglés intermedio intensivo de segundo año de profesorado del idioma inglés(2024-08-28) Bernal Lemus, Kevin Armando BL17007; Magaña Quijano, Ivania Stefany MQ17019; Mauricio Benítez, Kevin William MB17008; Herrera de Turcios, Beverlyng Victoria; bl17007@ues.edu.sv; mq17019@ues.edu.sv; mb17008@ues.edu.svThe ability to express oneself and communicate successfully in spoken English is referred to as oral production. It is defined as the process of producing spoken language in daily real-time encounters, such as conversations, presentations, interviews, or other forms of oral communication. This paper research presents an investigation on the difficulties in Oral Production of the students attending the Second Year course of Teaching in English at the University of El Salvador (FMO) Semester II-2023, whose objective is to determine what is causing the difficulties that students are facing day by day, also to find a way to minimize such difficulties and find results that may lead to gather useful data for analysis and further researchers as well as being beneficial for the population under study. In addition to this, throughout this investigation we were using the quantitative method, and the results were presented in the form of percentages and graphics, once given the results, the study showed that the oral production of the students is being affected by four main factors: their level of grammatical knowledge, lexical knowledge, intonation and lack of pronunciation skills. The results of this investigation are going to help improve the quality of spoken English in second year students, as it shows what is causing the current deficiency they have. Another key factor of this research is that some recommendations were given for students and teachers, because it is stated that in the process of improving the competences in the language efforts from both parties are involved and need to be worked together.Item The lack of listening skills may hinder oral production in second-year modern language students(2024-09-28) Chicas Chicas, Diana Rocio CC17005; Cruz Arévalo, Lourdes Marcela CA18001; López Olivera, Fabiola Elizabeth LO17013; Ramos Torres, Milena Beatriz; cc17005@ues.edu.sv; ca18001@ues.edu.sv; lo17013@ues.edu.svResumen En el presente artículo científico se investigó la influencia de las deficiencias auditivas en la comunicación de los estudiantes que actualmente están cursando segundo año de la licenciatura de lenguas modernas en la Universidad de El Salvador. Por consiguiente, el objetivo de este artículo fue determinar deficiencias en la comprensión del habla que afectan la comunicación de los estudiantes y en dicho estudio se utilizó el método cuantitativo bajo el diseño descriptivo; para la recolección de datos 10 estudiantes fueron seleccionados mediante el uso del método de muestreo probabilístico y se usó como técnica una encuesta que consistió en un listening test tipo TOEFL nivel b1 de 10 preguntas y una prueba de producción oral. Según el análisis de los resultados, se demostró que la mayoría de los estudiantes tiene dominio de la habilidad auditiva, sin embargo, se encontraron deficiencias en la producción oral, ya que presentaron dificultades al momento de expresar sus puntos de vista respecto al tema expuesto en la prueba oral. Por lo tanto, las recomendaciones para mejorar el rendimiento de los estudiantes son cambiar las estrategias de enseñanza en el salón de clases a aquellas que están enfocadas en la producción oral de los estudiantes, ya sea colectiva o individual, asimismo implementar más actividades de producción oral en el salón de clases; esto ayudará a los estudiantes no solo a mejorar sus habilidades auditivas al escuchar a sus compañeros de clase, sino también a mejorar sus capacidades de producción oral mientras compartan sus ideas u opiniones. Abstract In the present scientific article, the influence of the listening deficiencies on the communication of the students who are currently attending in the second year of the degree in Modern Languages at the University of El Salvador was investigated. Therefore, the objective of this article was to determine the deficiencies regarding the speech comprehension that is affecting the communication of the students and in this scientific article, the quantitative method was used under the descriptive design; for the data collection, 10 students were selected through the use of the probabilistic sampling method and a survey was used as a technique that consisted on a TOEFL-type listening test level B1 that contains 10 questions, and an oral production test. According to the analysis of the results, it was shown that most of the students do not have much problem with their listening skills, but deficiencies were found in the oral production since they had certain difficulties when expressing their points of view regarding the subject presented in the oral test. Therefore, recommendations to improve student performance are to change classroom teaching strategies to those that are focused on students' oral production, whether collective or individual, as well as to implement more oral production activities in the classroom; this will help students not only improve their listening skills by listening to their classmates but also improve their oral production capabilities while sharing their ideas or opinions.Item Oral Discourse Difficulties In Students Attending Advanced English II Course In The Third Year Of Modern Languages Degree At The University Of El Salvador Eastern Multidisciplinary Falculty(Universidad de El Salvador, 2024-10) Gómez Vigil, Carlos Alexander; Lizama Ramírez, Jenifer Elizabeth; Cortez Bolaños, Emely Anette; Martinez Bonilla, Evelyn Yasmin; gv18014@ues.edu.sv; lr19030@ues.edu.sv; cb19013@ues.edu.svEn el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés, la comunicación efectiva es fundamental. Este proyecto de investigación tuvo como objetivo principal identificar y analizar los factores que limitan el desarrollo del discurso oral en los estudiantes de Inglés Avanzado II de la carrera de Lenguas Modernas en la Universidad de El Salvador durante el primer y segundo semestre de 2023. Utilizando un método cuantitativo y un diseño correlacional, se estableció la relación entre los factores que dificultan la producción oral y la comunicación efectiva. La recolección de datos se realizó mediante cuestionarios y observaciones de clase, clarificando la correlación entre los factores limitantes y la comunicación efectiva. Los resultados revelaron varias áreas de dificultad que afectan la producción oral, tales como problemas gramaticales, vocabulario limitado, entonación, coherencia y fluidez. Aproximadamente el 60% de los estudiantes presentaron problemas de fluidez, impactando significativamente en su capacidad de comunicación efectiva. Estos datos se obtuvieron a través de observaciones de clase y encuestas con preguntas de respuesta cerrada. Tras identificar los principales factores limitantes, el estudio concluyó con recomendaciones para incrementar y diversificar el vocabulario, promover la confianza para reducir las vacilaciones, y crear actividades fonéticas para mejorar las habilidades comunicativas. Estas recomendaciones buscan reducir los problemas de expresión oral en inglés y mejorar la comunicación efectiva. In the teaching-learning process of the English language, effective communication is fundamental. This research project aimed to identify and analyze the factors that limit the development of oral discourse among Advanced English II students in the Modern Languages program at the University of El Salvador during the first and second semesters of 2023. Using a quantitative method and a correlational design, the relationship between factors hindering oral production and effective communication was established. Data collection was conducted through questionnaires and class observations, clarifying the correlation between limiting factors and effective communication. The results revealed several areas of difficulty affecting oral production, such as grammatical issues, limited vocabulary, intonation, coherence, and fluency. Approximately 60% of the students exhibited fluency problems, significantly impacting their effective communication ability. These data were obtained through class observations and closed-ended question surveys. After identifying the main limiting factors, the study concluded with recommendations to increase and diversify vocabulary, promote confidence to reduce hesitation and create phonetic activities to improve communication skills. These recommendations aim to reduce oral expression problems in English and enhance effective communication.Item LACK OF SPEAKING PRACTICE OF ENGLISH AND THE EFFECTS IN STUDENTS’ LANGUAGE COMMUNICATIVE DEVELOPMENT.(2024-11-15) Villalta Flores, Erika Guadalupe; Álvarez Álvarez, Sara Eunice; Serrano de Alfaro, Lucy Irina; vf17011@es.edu.sv; ap17021@ues.edu.svThe present work: Lack of speaking practice of English and the effects in students’ language communicative development was conducted with the objective of analyzing the lack of practice in oral production and the effects on the communicative development of third year students of Modern Languages degree at the University of El Salvador. The investigation used quantitative approach research with an explanatory design in order to seek the reasons for the problem, identifying the causes of the lack of oral production and the effects produced in the communicative development. The variables under study: oral production and communicative development. The former is one of the four language skills that refers to the ability to produce and convey meaning through spoken language. And, the latter is a process by which the student acquires the ability and knowledge enough to receive and release their ideas correctly. The question to be answered was: How does lack of practice in oral production of English language affect the communicative development of students? The technique applied was a survey, and an instrument was used as a questionnaire with ten questions. It was administered to ten third year students as a sample. The results showed how the students' communicative development is affected, since students not only have awareness, motivation and knowledge of the need to practice the language and improve their vocabulary, but also, they have limitations in their speaking skills, since they pause and hesitate when speaking, while at the same time they do not carry out activities in class to improve their fluency.Item The level of english oral proficiency in third-year students of the modern languages degree according to their grammatical knowledge in relation to the CEFR standard during the year 2025(Universidad de El Salvador, 2025) Guevara Mendoza, Yanira Yamileth; Guzmán Alvarado, Herberth Alexis; Quintanilla Martínez, Esmeralda Sarahí; Orellana De Cruz, Ana Silvia; gm17070@ues.edu.sv; ga19050@ues.edu.sv; qm19006@ues.edu.svEste estudio, realizado en 2025 y titulado “El nivel de dominio oral del inglés en estudiantes de tercer año de la carrera de Lenguas Modernas según su conocimiento gramatical en relación con el estándar CEFR”, tiene como objetivo describir y comparar la competencia oral de los estudiantes de tercer año de Lenguas Modernas de la Universidad de El Salvador en relación con su conocimiento gramatical. La población consiste en estudiantes de tercer año de la carrera de Lenguas Modernas, y los datos fueron recopilados mediante una rúbrica oral alineada con los criterios del CEFR, una prueba tipo TOEFL de gramática y vocabulario, y una herramienta de IA utilizada para analizar los niveles de dominio. Estos instrumentos permitieron a los investigadores evaluar cómo la competencia gramatical de los estudiantes corresponde a su capacidad de comunicarse eficazmente en inglés hablado. Los resultados indican que la mayoría de los estudiantes se desempeñaron en el nivel A2 tanto en gramática como en expresión oral, con solo una pequeña cantidad alcanzando el nivel B2. En general, el estudio destaca la importancia de integrar la instrucción gramatical con la práctica oral para fortalecer el dominio del inglés de los estudiantes y prepararlos mejor para contextos académicos y profesionales. This study, conducted in 2025 and titled “The Level of English Oral Proficiency in Third-Year Students of the Modern Languages Degree According to their Grammatical Knowledge in Relation to the CEFR Standard,” aims to describe and compare the oral proficiency of third-year Modern Languages students at the University of El Salvador in relation to their grammatical knowledge. The population consists of third-year students from the Modern Languages degree, and data were collected through an oral rubric aligned with CEFR criteria, a TOEFL- style grammar and vocabulary test, and an AI tool used to analyze proficiency levels. These instruments allowed the researchers to assess how students’ grammatical competence corresponds to their ability to communicate effectively in spoken English. The results indicate that most students performed at the A2 level in both grammar and speaking, with only a small number reaching the B2 level. Overall, the study highlights the importance of integrating grammar instruction with speaking practice to strengthen students’ English proficiency and better prepare them for academic and professional contextsItem An inquiry into the use of active learning strategies in french and english language instruction: a case study of the teachers of the modern languages programs at the facultad multidisciplinaria oriental, universidad de el salvador en 2025(Universidad de El Salvador, 2025-10) Prudencio Martinez, Sindy Esmeralda; Sisnados Cortez, Jafet Isaac; Rodriguez Quintanilla, Darlen Alejandra; Lopez Chinchilla, Mauricio Antonio; pm17036@ues.edu.sv; sc19034@ues.edu.sv; rq17003@ues.edu.svEste estudio cualitativo examina la aplicación de estrategias de aprendizaje activo en la enseñanza de los idiomas inglés y francés en la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador. Mediante un proceso de triangulación que integró entrevistas semiestructuradas a docentes, encuestas a estudiantes y análisis documental de los programas de estudio se analizó cómo los profesores emplean dichas estrategias en la práctica y qué tipos predominan dentro de los cursos universitarios. Los resultados evidencian una sólida presencia de estrategias basadas en la interacción y las tareas, como el Communicative Language Teaching (CLT), el Task-Based Learning (TBL) y el Content and Language Integrated Learning (CLIL). Sin embargo, se identificó una menor sistematicidad en las estrategias colaborativas y un uso limitado de herramientas digitales, cuya incorporación depende de la iniciativa personal de los docentes más que de políticas institucionales. Se concluye que el aprendizaje activo constituye el eje metodológico de los programas, aunque su implementación es desigual y requiere fortalecimiento en el ámbito tecnológico y colaborativo. This qualitative study explores the implementation of active learning strategies in English and French language instruction at the Facultad Multidisciplinaria Oriental, University of El Salvador. Through a triangulation of semi-structured interviews, student surveys, and syllabus analysis, the research examined how instructors employ active methodologies in practice and which types of strategies are most prevalent in the university context. Findings revealed strong alignment in the use of interaction and task-based strategies particularly Communicative Language Teaching (CLT), Task Based Learning (TBL), and Content and Language Integrated Learning (CLIL).However, less structured use of collaborative techniques and limited incorporation of digital tools were observed, indicating that technology integration relies more on teacher initiative than institutional policy. Overall, active learning represents a central pedagogical foundation in language instruction, though its implementation remains uneven across courses. Strengthening teacher training in ICT and fostering collaborative pedagogical innovation are recommended to achieve greater consistency and impact.Item Pronunciation problems in students of advanced english course of modern languages specializing in french and english(2025-10) Granados Flores,Angel Alexander; Zelaya Torres, Gricelda Aracely; Padilla Castillo, Brenda Lisbeth; Sorto de Velis,Roxana Janeth; Gf18011@ues.edu.sv; Zt19003@ues.edu.sv; Pc19043@ues.edu.svItem Oral production problems: accuracy, pronunciation, and fluency issues in third-year modern languages students(Universidad de El Salvador, 2025-10-20) Ramos Sánchez, Cristina Marisol; Parada Rodríguez, Fátima María; Coreas Rosa, Mariela Jennifer; Martínez Bonilla, Evelyn Yasmin; rs18022@ues.edu.sv; pr17028@ues.edu.sv; cr18025@ues.edu.svResumen: Dominar la pronunciación es crucial para los estudiantes de lenguas extranjeras, ya que impacta directamente la fluidez y la precisión en el habla. Tener una buena pronunciación es fundamental para comunicarse con eficacia y claridad. Esta investigación tiene como objetivo clasificar los desafíos de la producción oral que enfrentan al hablar inglés los estudiantes de tercer año de la carrera de Lenguas Modernas de la Universidad de El Salvador. Se empleó el método cuantitativo bajo un diseño descriptivo; se seleccionaron 30 estudiantes de tercer año de la licenciatura en Lenguas Modernas y se recolectaron datos mediante una encuesta y una prueba oral. La encuesta consistió en un cuestionario de 15 preguntas cerradas, y la prueba oral requirió que los participantes hablaran de tres a cinco minutos. Se utilizó el muestreo no probabilístico (por conveniencia) para seleccionar a los estudiantes que podrían proporcionar la información necesaria para recopilar, organizar y evaluar los datos. El estu.io se centra en problemas frecuentes como la entonación inadecuada, los patrones de articulación, la mala gestión del acento y los errores gramaticales, que dificultan la comunicación efectiva. Según el cuestionario, los resultados revelaron problemas significativos de pronunciación, particularmente relacionados con la entonación, la articulación de los sonidos y el acento, que afectan la capacidad de los estudiantes para comunicarse con precisión en inglés. Además, los resultados de la prueba oral mostraron que los estudiantes tienen problemas de fluidez, lo que impacta la comunicación efectiva y la claridad del discurso. Abstract: Mastering pronunciation is crucial for foreign language learners, as it directly impacts fluency and accuracy in speech. Strong pronunciation skills are key to effective and clear communication. This research aims to classify the oral production challenges that third-year students majoring in Modern Languages at the University of El Salvador face when speaking English. It was employed a quantitative method with a descriptive design. Thirty third-year students of the Bachelor's Degree in Modern Languages were selected, and data were collected through a survey and an oral test. The survey included a questionnaire with 15 close-ended questions, and the oral test required each student to speak for three to five minutes. It was used non-probabilistic (convenience) sampling to choose students who could provide the necessary information to collect, organize, and evaluate the data. The study focuses on frequent issues such as improper intonation, articulation patterns, poor stress management, and grammatical errors, all of which hinder effective communication. The findings from the questionnaire revealed significant pronunciation problems, particularly related to intonation, sound articulation, and stress, which affect the students' ability to communicate accurately in English. Furthermore, the results of the oral test showed that the students struggle with fluency, which negatively impacts effective communication and speech clarity.Item Study of the Problems in Oral Production Skills in Third-Year Students of English as a Foreign Language(Universidad de El Salvador, 2025-10-20) Gómez Chicas, Ingrid Samanta; Amaya Rodríguez, Walter Antonio; González Aparicio, Franklin Adilson; Soto Monteagudo, Francisco Ernesto; gc19040@ues.edu.sv; ar19011@ues.edu.sv; ga18084@ues.edu.svResumen: Este estudio cuantitativo investiga los problemas de producción oral de los estudiantes de tercer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas en la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador durante el año académico 2024. La investigación aborda la brecha persistente entre el sólido conocimiento lingüístico teórico de los estudiantes y su desempeño en la comunicación espontánea, un problema previamente identificado en estudios nacionales. El objetivo del estudio fue describir cuantitativamente estos desafíos comparando el desempeño en tareas de habla espontánea y planificada en las dimensiones de fluidez, precisión y pronunciación. Se adoptó un diseño transversal y descriptivo, con una muestra de 30 estudiantes seleccionados por muestreo aleatorio simple. Los datos se recolectaron mediante un cuestionario autoadministrado de 12 ítems para medir las percepciones de los estudiantes y una tarea de elicitación oral en dos partes para medir el rendimiento. Los resultados revelaron una discrepancia significativa entre las tareas: la fluidez fue muy baja en el habla espontánea (M=4.45) pero mejoró drásticamente con la planificación (M=7.44), mientras que la precisión fue alta en ambas condiciones, especialmente en la tarea planificada (M=9.15). Sorprendentemente, el desempeño en la pronunciación fue más débil en la tarea planificada de lectura en voz alta (M=5.64) que en la tarea espontánea (M=6.90). Las percepciones de los estudiantes indicaron una ansiedad universalmente alta, incluso cuando el rendimiento fue sólido. El estudio concluye que el principal desafío de los estudiantes es la automatización del conocimiento lingüístico existente para su uso espontáneo y que las prácticas pedagógicas, como la lectura en voz alta para la pronunciación, requieren una reevaluación crítica. Abstract: This quantitative study investigates the oral production challenges of third-year Modern Languages students at the University of El Salvador's Eastern Multidisciplinary Faculty during the 2024 academic year. The research addresses the persistent gap between students' strong theoretical linguistic knowledge and their performance in spontaneous communication; a problem previously identified in national studies. The study aimed to quantitatively describe these challenges by comparing performance in spontaneous versus planned speech tasks across the dimensions of fluency, accuracy, and pronunciation. A cross-sectional, descriptive design was adopted, with a sample of 30 students selected via simple random sampling. Data were collected using a 12-item self-administered questionnaire to gauge student perceptions and a two-part oral elicitation task to measure performance. Results revealed a significant discrepancy between tasks: fluency was very low in spontaneous speech (M=4.45) but improved dramatically with planning (M=7.44), while accuracy was high in both conditions, especially the planned task (M=9.15). Strikingly, pronunciation performance was weaker in the planned (reading aloud) task (M=5.64) than in the spontaneous task (M=6.90). Student perceptions indicated universally high anxiety, even when performance was strong. The study concludes that students' main challenge is the automatization of existing linguistic knowledge for spontaneous use and that pedagogical practices, such as reading aloud for pronunciation, require critical re-evaluation. This research provides empirical data to inform evidence-based instructional strategies aimed at improving communicative competence.Item English Listening Problems Of First Year Students Of The Modern Language Degree(2025-10-20) Argueta Benítez, Verónica Esmeralda AB17010; Velásquez Molina, Nathalie Beatríz VM20023; Ulloa Núñez, Elizabeth Saraí UN2001; AB17010@ues.edu.sv; VM20023@ues.edu.sv; UN20001@ues.edu.svRESUMEN: La presente investigación descriptiva se enfoca en los problemas de escucha del idioma inglés de los estudiantes de primer año en la carrera de Lenguas Modernas UES-FMO. Teniendo como objetivo describir los problemas de comprensión auditiva en inglés. Además, este es un estudio cuantitativo con un diseño de nivel descriptivo. Para la evaluación de las habilidades de escucha, se utilizaron los exámenes estandarizados TOEFL Junior y TOEFL ITP Level 1, ampliamente reconocidos para evaluar las competencias en el idioma inglés de los hablantes no nativos. La muestra para este estudio fue de 25 estudiantes, que participaron anónimamente. De los resultados, se puede afirmar que los encuestados tuvieron un buen desempeño durante la sección inicial del examen, en la que los audios se repitieron dos veces. Sin embargo, a medida que la dificultad del test aumentaba, su comprensión oral decayó. Otro de los problemas más frecuentes incluían la comprensión del vocabulario, el reconocimiento de acentos y el procesamiento de información oral en tiempo real. Los resultados revelan una puntuación media de 5 sobre 20, en las que los participantes mostraron buen entendimiento de las ideas principales al comienzo pero sus capacidades de comprensión disminuyeron a medida que la dificultad del examen se hacía más compleja. Estos resultados muestran que existen problemas en la comprensión auditiva de los estudiantes de primer año. ABSTRACT:The present descriptive research is focused on English listening problems of first-year students of The Modern Languages degree at FMO-UES, its aim is to describe the English Listening Problems encountered. Besides, this study is quantitative with a descriptive level design. For the assessment of listening skills, standardized TOEFL Junior and TOEFL Level 1 was utilized, widely recognized to test the English proficiency of non-native speakers. The sample for this study was 25 students who participated anonymously. From the results, it can be stated that respondents performed well during the initial section of the test where audios were played twice. However, as the difficulties increased, their comprehension declined. Other most frequent difficulties included vocabulary comprehension, accent recognition and processing of spoken information in real time. The findings reveal the average score of 5 out 20 where participants showed a good understanding of main ideas at the beginning, their comprehension abilities declined as the difficulty of the test was becoming more challenging. These results showed that there are indeed problems in the listening comprehension skills of first year students.Item The association between the lack of oral activities and students´ poor fluency(Universidad de El Salvador, 2025-11) Alba Jeaneth, Alvarenga Martínez; Trigueros Bernal, Jennifer Stephanya; Torres Parada, Ambar Idalia; Romero López, Raúl Orlando; AM18111@ues.edu.sv; TP19008@ues.edu.sv; TP19010@ues.edu.svRESUMEN:El presente artículo expone los hallazgos del estudio “La ausencia de actividades orales en la clase de Inglés Intensivo Avanzado I está asociada a la fluidez oral de los estudiantes que cursan el segundo año de Lenguas Modernas”, realizado en el Campus Multidisciplinario del Este de la Universidad de El Salvador. El objetivo fue determinar si la falta de actividades orales en clase se relaciona con la baja fluidez oral de los estudiantes. El estudio tuvo un enfoque cuantitativo y un diseño relacional para analizar el grado de asociación entre ambas variables. Fue prospectivo y transversal, registrando y analizando los datos en un solo momento. La muestra estuvo conformada por 45 estudiantes seleccionados aleatoriamente de una población total de 71. La recolección de datos se efectuó mediante una encuesta anónima, utilizando un cuestionario estructurado de 15 preguntas cerradas en escala Likert, orientadas a los indicadores de las variables. Para el análisis estadístico se empleó SPSS, realizando primero un análisis descriptivo y luego la prueba Chi-cuadrado de independencia para determinar la asociación. La fuerza de relación se midió con el coeficiente de Fisher, y se utilizó un nivel de significancia del 0.05. Los resultados demostraron que los estudiantes presentan dificultades en fluidez y precisión oral, evidenciadas en problemas de pronunciación, acentuación, entonación, gramática, coherencia, cohesión y uso del vocabulario. Se confirmó la existencia de una asociación significativa entre la ausencia de actividades orales y la fluidez oral, con un valor de 0.04, inferior al nivel de significancia establecido. Además, se determinó una fuerza de relación de 0.79 según el coeficiente de Fisher. En conclusión, se aceptó la hipótesis de trabajo: “The poor oral fluency of the students is associated with the lack of oral activities”. Palabras clave: Fluidez oral, ausencia de actividades orales, asociación, problemas de fluidez, rendimiento. ABSTRACT: This article presents the findings of the study titled “The absence of oral activities in the Advanced Intensive English I class is associated with the oral fluency of second-year Modern Language students,” conducted at the Eastern Multidisciplinary Campus of the University of El Salvador in San Miguel. The main objective was to determine whether the lack of oral activities in class is related to students’ low oral fluency. The study followed a quantitative approach and a relational design to analyze the degree of association between both variables. It was prospective and cross-sectional, as data were collected and analyzed at a single point in time. The sample consisted of 45 randomly selected students from a total population of 71. Data were collected through an anonymous survey using a structured questionnaire with 15 closed-ended Likert-scale questions based on the indicators of the study variables. For statistical analysis, SPSS software was used. A descriptive analysis was carried out first, followed by the Chi-square test of independence to determine the association between variables. The strength of the relationship was measured using Fisher’s coefficient, and a significance level of 0.05 was applied. The results showed that students present difficulties in oral fluency and accuracy, demonstrated through problems with vowel and consonant pronunciation, word stress and intonation, grammar, coherence, cohesion, and vocabulary use. A significant association was confirmed between the absence of oral activities and students’ oral fluency, with a value of 0.04, which is below the established significance level. Additionally, a relationship strength of 0.79 was found using Fisher’s coefficient. In conclusion, the working hypothesis was accepted: “The poor oral fluency of the students is associated with the lack of oral activities.” Keywords: Oral fluency, absence of oral activities, association, fluency problems, performance