Licenciatura en Lenguas Modernas: Especialidad en Francés e Inglés
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Item Los efectos de la transferencia negativa del español en el uso escrito de la gramática inglesa.(Universidad de El Salvador, 2023-10-01) Aguilar Martinez, Melissa Lissette; Alvarez Aguilar, Susana Nohemy; Martinez Bonilla, Evelyn Yasmin; ,RESUMEN: El aprendizaje de una lengua extranjera es un proceso cognitivo complejo en el que influyen diversos factores biológicos y sociales. La lengua materna del alumno suele desempeñar un papel fundamental a la hora de configurar la experiencia de aprendizaje y los resultados del dominio de la lengua. Este fenómeno, en el que la lengua materna influye negativamente en la lengua meta, se conoce como transferencia negativa. Este estudio explora el impacto de la transferencia negativa en la gramática de estudiantes avanzados de inglés utilizando un enfoque cuantitativo y un cuestionario como instrumento de investigación. Learning a foreign language is a complex cognitive process influenced by various biological and social factors. The mother tongue of the learner often plays a pivotal role in shaping the learning experience and language proficiency outcomes. This phenomenon, where the mother tongue negatively impacts the target language, is known as negative transfer. This study explores the impact of negative transfer on the grammar of advanced English students utilizing a quantitative approach and a questionnaire as the research instrument.Item The evaluation of the curriculum design of Bachelor's Degree in Modern Languages, specialization in French and English: the perspectives of curriculum changes(2022-09-01) Aguilar de Barrientos, Karen Astrid; Palomo López, Génesis Briguitte; Martínez Bonilla, Evelyn YasminRESUMEN: Para realizar este trabajo, se llevó a cabo una investigación cualitativa en la que se utilizaron tres instrumentos diferentes para obtener los resultados de esta misma, un análisis de contenido para evaluar el diseño del plan curricular, un cuestionario de preguntas semi abiertas para indagar lo que los profesores piensan, cambian y sugieren basado en lo que conocen sobre el diseño del plan curricular, y un cuestionario para saber lo que los estudiantes consideran pueda cambiarse desde su punto de vista y experiencia en la licenciatura. Además de eso, se requería investigar sobre los diferentes tipos de planes de estudio para aprender un idioma extranjero con el propósito de analizar los diferentes programas en el diseño curricular tomando en cuenta 7 criterios: descripción general, objetivos, descripción del curso, metodología, contenidos, evaluación y bibliografía. Luego, basado en la información obtenida en el análisis de contenido, los otros instrumentos se llevaron a cabo con la población. Éstos se analizaron individualmente, y luego la información proporcionada por los estudiantes y maestros se comparó con los datos en el análisis de contenido, dando como resultado que tanto los profesores como los estudiantes concuerdan hacer algunos cambios en el diseño del plan curricular. Tomando estos resultados como base, basado en las opiniones de los estudiantes y profesores, se podría hacer otra investigación con el propósito de proporcionar un plan de acción para implementar los posibles cambios que ayuden a mejorar el desarrollo de los estudiantes de lenguas modernas. ABSTRACT: This research is made with the purpose of finding out the different syllabi present in the curriculum design, and the most suitable changes that could be done to this. In order to improve students’ background after finishing their studies in the Bachelor’s Degree. To achieve that, qualitative research was carried out where two different instruments were used to obtain the research results. A content analysis to evaluate the curriculum design, and questionnaires to inquire what teachers suggest based on what they know about the curriculum design, and also to know what the students consider to be changed from their point of view and experience in the Bachelor’s Degree. Besides that, it was required to inquire about the different kinds of syllabi for learning a foreign language with the purpose of analyzing the different programs in the curriculum design considering 7 criteria: overview, objectives, course description, methodology, contents, assessment, and bibliography. Then, based on the information obtained in the content analysis, the other instruments were conducted with the population. These were analyzed individually, and then the information provided by students and teachers was compared with the data in the content analysis, giving as a result that both teachers and students agree to make some changes to the curriculum design. Taking these results as a basis, based on students and teachers’ opinions, another research could be made in order to provide a plan of action to implement the possible changes that help to improve the development of modern languages studentsItem Assessing awareness of emotional intelligence skill in the learning of French language of the students attending the first year of bachelor’s degree in modern languages specialization in English and French. University of El Salvador, Eastern Campus, 2021(2021-03-01) García Navarrete, Tatiana Vanessa; Portillo García, Alicia María; Sorto de Velis, Roxana JanethRESUMEN: Tomando como base el estudio de grandes psicólogos como Goleman, D. (1995) y sus libros Emotional Intelligence y Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Al igual que Gardner, H. (1983) y su libro Frames of mind: The theory of multiple intelligences. Los mencionados autores y sus obras inspiraron fuertemente al presente trabajo de investigación, el cual tiene como objetivo principal evaluar el nivel de la habilidad Inteligencia Emocional y su influencia en el aprendizaje de la lengua francesa de los alumnos de primer año de licenciatura en Lenguas Modernas. Además, se buscó categorizar el nivel de inteligencia emocional de la muestra de interés obteniendo resultados muy interesantes y de utilidad para la investigación ya que no hay una influencia de las variables entre sí para el grupo de estudio. ABSTRACT: Based on the study of great psychologists such as Goleman, D. (1995) and his books Emotional Intelligence and Emotional Intelligence: Why It Can Matter More Than IQ. Like Gardner, H. (1983) and his book Frames of mind: The theory of multiple intelligences. The aforementioned authors and their works strongly inspired this research work, whose main objective is to evaluate the level of the Emotional Intelligence skill and its influence on the learning of the French language of first-year students of the Modern Languages degree. In addition, it was sought to categorize the level of emotional intelligence of the sample of interest, obtaining very interesting and useful results for the investigation since there is no influence of the variables on each other for the study groupItem Phonological interference between English and Spanish in the accurate pronunciation of English among the students attending the first year of bachelor’s degree in Modern Languages at the eastern campus of the University of El Salvador(2021-09-20) Chávez Villegas, Evelyn Xiomara; Guevara García, Diego Joel; Viera Amaya, Ana Ruth; Lopez Chinchilla, MauricioRESUMEN:Este trabajo de investigación trata la interferencia fonológica del idioma español en el idioma inglés en los estudiantes del primer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas, en la Facultad Multidisciplinaria Oriental de la Universidad de El Salvador, durante el semestre I-2020. El propósito de esta investigación es determinar la interferencia del español en la pronunciación del inglés entre estos estudiantes. Ya que es una investigación cuantitativa con un enfoque correlacional. El instrumento fue un test fonológico compuesto por 35 ítems, fue pasado a 57 estudiantes: 34 estudiantes femeninas y 23 masculinos. La información se analizó tomando cada una de las respuestas de los estudiantes. Cada ítem contenía cuatro palabras, tres de ellas tenían el mismo sonido vocálico o consonántico y una palabra contenía un sonido diferente que era el que los estudiantes debían discriminar. Los resultados se concentraron en una tabla que contenía todos los errores cometidos por cada uno de los 57 estudiantes, esta fue la base para analizar los resultados de acuerdo a las características de los sonidos vocálicos y consonánticos. El análisis de los resultados mostró que el 57.74% de los estudiantes fallaron al discriminar los sonidos consonánticos, y el 56.95% tuvieron problemas con los sonidos vocálicos. ABSTRACT: This research work dealt with the phonological interference from Spanish into English pronunciation in the students majoring the First Year of Bachelor's Degree in Modern Languages at the Eastern Campus of the University of El Salvador, during the Semester I -2020. The purpose of this research project was to determine the phonological interference from Spanish into English pronunciation among the students. Since this is a quantitative research work with a correlational approach. The instrument was a phonological test composed by 35 items, it was taken by 57 students: 34 female and 23 male. The data was analyzed by picking up each of the answers provided by students to each one of the items. Each item contained four words, three words had the same vowel or consonant sound and one word contained a different sound that was the one the students were supposed to discriminate. These results were condensed in a chart that contained all the errors made by each one of the 57 students, it also was the base to analyze the results according to the features of the consonant and vowel sounds. The analysis of the results showed that 57.74% of the students were unsuccessful when discriminating the consonant sounds, and 56.95% had problems with the vowel sounds.Item The influence of syntax affects the writing skill of third-year students of Modern Languages Major(2023-10-01) Ayala Argueta, Maria de los Ángeles; Villatoro Benitez, Mayra Margarita; Sorto de Veliz, Roxana JanethRESUMEN: El presente trabajo: la influencia de la sintaxis afecta la habilidad de escritura de los estudiantes de tercer año de licenciatura en lenguas modernas se realizó con el objetivo de establecer cómo la sintaxis afecta la habilidad de escritura de los estudiantes de la Facultad Multidisciplinaria Oriental. En la investigación se utilizó un enfoque cuantitativo con un método hipotético deductivo y un diseño descriptivo con el fin de conocer la relación entre las dos variables para demostrar si la influencia de la sintaxis afecta las habilidades de escritura de los estudiantes de tercer año. Las variables del estudio fueron: sintaxis y habilidad de escritura. La primera es una rama importante de la lingüística que ayuda a tener una producción escrita precisa. Y, la siguiente se refiere a la capacidad de transmitir un mensaje de forma escrita. El conjunto de categorías incluidas son coherencia, cohesión, orden de las palabras, parte de la oración y el uso de reglas de escritura. La pregunta de investigación fue: ¿Afecta la influencia de la sintaxis en la habilidad de la escritura de los estudiantes de tercer año de la Licenciatura en Lenguas Modernas? La técnica aplicada fue una encuesta y el instrumento fue un cuestionario que contenía diez preguntas. Éste se aplicó a una muestra de veinticinco estudiantes del tercer año. Los hallazgos revelan que los estudiantes mostraron un alto nivel de conocimiento de la sintaxis de los cuales se resaltan: coherencia con el nivel más alto de conocimiento (80%) y por otro lado, el uso de reglas de escritura con el nivel más bajo (56%). De esta manera, se puede inferir que la influencia de la sintaxis no afectó la producción escrita de los estudiantes dado que la más afectada fue el uso de reglas de escritura y por otro lado la menos afectada corresponde a la coherencia. Por lo tanto, se deduce que la producción escrita de los estudiantes es adecuada y comprensible en relación al nivel sintáctico que obtuvieron. ABSTRACT: The present work: The influence of syntax affects the writing skill of third-year students of Modern Languages Major was conducted with the aim to establish how the syntax affects the writing skills of the students from Facultad Multidisciplinaria Oriental. The investigation used quantitative approach research with a hypothetical deductive method and a descriptive design to find out the relationship between the two variables to demonstrate the influence of syntax affects the writing skills of the third-year students. The variables under study: syntax and writing skill. The former is an important branch of linguistics that helps to have an accurate writing production. And, the latter refers to the ability to transmit a message in a written form. The set of categories included are: coherence, cohesion, word order, part of the sentence, and use of writing rules. The question to be answered was: Does the influence of syntax affect the writing skill of third-year students of Modern Languages Major? The technique applied was a survey, and an instrument was used as a questionnaire with ten questions. It was administered to twenty-five students of the third year as a sample. The findings revealed that the students showed a high level of knowledge of syntax. That is coherence (80%) with the highest level of knowledge and use of writing rules (56%) as the lowest level. In this way, based on the results it can be inferred that the influence of syntax did not affect the writing production of students since the most unfavorably affected was the use of writing rules, as long as the less affected one corresponded to coherence. Furthermore, it can be deduced the written output of the students is adequate and understandable because the results were favorable in relation to the level of syntactic they reached. Therefore, the influence of syntax did not affect the writing skills of students.