Licenciatura en Educación, Especialidad Administración Escolar

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 29
  • Item
    Incidencia de la enseñanza lúdica en el aprendizaje efectivo en la matemática en estudiantes de primero y segundo ciclo de educación básica del Centro Escolar Dr. Humberto Quintero en el año 2017
    (Universidad de El Salvador, 2018-08) Asencio Recinos, Carlos Eduardo; Flores Vásquez, William Wilfredo; Morales Catalán, Ana Margarita; Morales Catalán, Reina Del Carmen; Rodríguez Flores, Carlos Miguel; Ascencio de Paz, Helsy Janeth; ar11039@ues.edu.sv
    La enseñanza puede concebirse como la acción y efecto de enseñar, instruir, adoctrinar con reglas y preceptos de aprendizaje, a través de la aplicación de diferentes métodos y técnicas de enseñanza como herramienta muy importante en la transferencia del conocimiento. Centrado en la enseñanza lúdica y su incidencia en el aprendizaje efectivo de la matemática. Históricamente la utilización del juego a través de la historia y en distintas civilizaciones ha generado un desarrollo en la enseñanza de la matemática, facilitando la transmisión del conocimiento por medio del maestro o docente quien es la fuente principal de la enseñanza. Es indispensable, considerar que la matemática puede ser divertida y de motivación para los estudiantes para desarrollar la capacidad de análisis e incentivar a descubrir nuevos conocimientos, tomando en cuenta el momento y tiempo adecuado para ser aplicada.
  • Item
    La integración de una educación multimodal y su incidencia en la labor docente del Centro Escolar Morelia, del municipio de Santiago Nonualco, Departamento de La Paz, en el período de mayo a octubre de 2021
    (2021-10-01) Amaya Romero, Carlos Rigoberto; Carballo de Campos, Karen Maricela; Martínez Rodríguez, Ana Edith; Pineda Barahona, Pastor Alfredo
    La Pandemia por Covid-19 produjo en el ramo educativo grandes cambios y obligó al MINEDUCYT a implementar estrategias de educación no presencial que trajo consigo dificultades y retos, como la apresurada capacitación docente en plataformas virtuales como Classroom, la apertura de teleclases, radio clases, guías impresas entre otras que fueron enriqueciendo poco a poco al Sistema Multimodal. Los desafíos son a dotar de internet, equipos tecnológicos a docentes y estudiantes desarrollando clases semipresenciales; pero la realidad de cada estudiante es diversificada ya que no en todos los sectores del país el acceso a internet es estable y adecuada. A la fecha aún no se les ha entregado la computadora a todos los niveles educativos, así también conocimos como esta estrategia afecta la salud física y psicológica de los docentes aprendiendo a utilizar recursos tecnológicos, adaptar los contenidos curriculares a las distintas formas modalidades del sistema multimodal. The Covid-19 Pandemic produced great changes in the educational sector and forced MINEDUCYT to implement non-face-to-face education strategies that brought with it difficulties and challenges, such as the hasty teacher training in virtual platforms such as Classroom, the opening of teleclasses, radio classes, printed guides among others that were gradually enriching the Multimodal System. The challenges are to provide internet, technological equipment to teachers and students developing blended classes; but the reality of each student is diversified since not in all sectors of the country internet access is stable and adequate. To date, the computer has not yet been delivered to all educational levels, as well as how this strategy affects the physical and psychological health of teachers learning to use technological resources, adapt the curricular contents to the different forms modalities of the multimodal system.
  • Item
    La comunicación interna y sus implicaciones en el proceso de gestión educativa de los Centros Escolares “San Sebastián” y “El Porvenir Aguacayo” del municipio de San Sebastián, departamento de San Vicente, para el periodo comprendido de febrero a julio de 2022
    (2022-08-01) Rodríguez Abrego, Eduardo José; Amaya Díaz, Juan Francisco; Portillo Navarro, Ana Flor; Hernández, José David; Rodríguez Guerrero, Fátima Arely; Merino de Meléndez, Darlin Rhina; ra16049@ues.edu.sv; hh98057@ues.edu.sv
    El presente trabajo de investigación, se realiza con el propósito de identificar y describir los elementos que intervienen en la comunicación interna, tomando en cuenta sus implicaciones en el proceso de gestión educativa, por lo que se toman elementos como los antecedentes históricos de la investigación, la base legal y la fundamentación teórica. El enfoque que se aplicó a esta investigación es cuantitativo con un alcance de tipo descriptivo; dándose la oportunidad de describir en su totalidad el problema, representando un conjunto de procesos, partiendo de la idea, hasta la elaboración del reporte de resultados, siendo secuencial y probatoria. La población de la investigación, se compone de ambos centros educativos, tomando una muestra aleatoria significativa, en la cual, fueron 150 participantes (estudiantes, directores, padres y madres de familia de los centros educativos). Para la recolección de la información, se utilizaron los instrumentos; encuesta, entrevista y lista de chequeo para observación. Los resultados evidencian que en ambas instituciones los directores, estudiantes, padres y madres de familia presentaron una actitud positiva a la hora de realizar las diferentes intervenciones. Por lo tanto, se concluye que en ambas instituciones se mantiene una comunicación interna adecuada; ya que, por parte de los directores, cumplen su rol de la mejor manera, escuchando las opiniones del personal docente, y tomándolas en cuenta al momento de la resolución de problemas, encargándose de promover, y utilizar los diferentes medios de comunicación, con la implementación de diversas actividades que involucran a los miembros que participan en el proceso enseñanza-aprendizaje. The present research is carried out with the purpose of identifying and describing the elements that intervene in internal communication, by taking into account its implications in the educational management process, for which elements such as the historical background of the investigation are taken, the legal basis and the theoretical foundation. The approach applied to this research is quantitative with a descriptive scope; giving itself the opportunity to fully describe the problem, representing a set of processes, starting from the idea, until the preparation of the report of results, being sequential and probative. The research population is made up of both schools, taking a significant random sample, in which there were 150 participants (students, directors, fathers and mothers of the educational centers). For the collection of information, the instruments were used; survey, interview and observation checklist. The results show that in both institutions the directors, students, parents and mothers presented a positive attitude when carrying out the different interventions. Therefore, it is concluded that adequate internal communication is maintained in both institutions; since, on the part of the directors, they fulfill their role in the best way, listening to the opinions of the teaching staff, and taking them into account when solving problems, taking charge of promoting, and using the different means of communication, with the implementation of various activities that involve the members involved in the teaching-learning process.
  • Item
    Incidencia del liderazgo del director y su relación con la participación efectiva en los Consejos Directivos Escolares de cuatro Centros Educativos del municipio de Santa María Ostuma departamento de La Paz.
    (2021-11-01) García Raymundo, Faustina Edelmira; Henríquez Ascencio, Elizabeth; Rodríguez Domínguez, Sandra Verónica
    El presente trabajo consta de una justificación en la cual se plantea porque y el para qué de la investigación, tomando en cuenta como base el liderazgo del director y su participación junto a los miembros del Consejo Directivo Escolar, por lo que se partió de un marco teórico donde se pretende fundamentar nuestra investigación. Se analizó el liderazgo del director y su incidencia dentro del Consejo Directivo Escolar según normativas. Se aplicó metodológicamente el tipo de investigación mixta ya que se usa la combinación de ambos tipos en nuestro trabajo de tesis, se recopilo esta información a través de técnicas e instrumentos de investigación tales como encuesta y cuestionario, las cuales nos fueron de gran utilidad y éste fue elaborado a partir de una operacionalización de hipótesis y variables e indicadores. Se muestran la respectiva tabulación, interpretación, análisis, resultados y podemos encontrar conclusiones recomendaciones que como grupo hemos llegado. The present work consists of a justification in which the reason and the reason for the research is proposed, taking into account as a basis the leadership of the director and his participation with the members of the School Board of Directors, so it was based on a framework theoretical where it is intended to base our research. The director's leadership and its incidence within the School Board of Directors was analyzed according to regulations. The mixed type of research was applied methodologically since the combination of both types is used in our thesis work, this information was collected through research techniques and instruments such as survey and questionnaire, which were very useful to us and this was elaborated from an operationalization of hypotheses and variables and indicators. The respective tabulation, interpretation, analysis, results are shown and we can find conclusions and recommendations that we as a group have reached.
  • Item
    La importancia de la administración de los paquetes escolares y su incidencia en la deserción escolar del distrito 1014 del municipio de Apastepeque, departamento de San Vicente.
    (2020-10-01) Chávez de Flores, Mayra Yessenia; Gámez Maravilla, Alcides Evaristo; Menjivar de Portillo, Leivy Alicia; Saravia de Gámez, Delmy Maribel; Ramírez de García, Vittia Patricia
    La investigación se realizó en un período de ocho meses, con el objetivo de verificar la importancia de la administración de los procesos de entrega de los paquetes escolares y su incidencia en la deserción escolar del distrito 1014 del municipio de Apastepeque, departamento de San Vicente. Para la obtención de información se hizo uso de diferentes instrumentos de recolección de datos logrando garantizar la participación de los agentes involucrados. Como resultado de la consulta de información documental se dimensiona y valora el papel que juegan los administradores educativos en la mejora de la calidad de la educación y el impacto que ha generado tanto positivamente como negativamente el programa. Se plasma la mejora que ha venido teniendo año con año los procesos administrativos; así se presentan los niveles de deserción que se han tenido en años cuando el programa no existía y diez años después cuando está presente. The research was carried out in a period of eight months, with the objective of verifying the importance of the administration of the delivery processes of school packages and its incidence in the school dropout in district 1014 of the municipality of Apastepeque, department of San Vicente. To obtain information, different data collection instruments were used, ensuring the participation of the participation of the agents involved. As a result of consulting documented information, the role that educational administrators play in improving the quality of education and the impact that the program has generated both positively and negatively is measured and valued. The improvement that the administrative processes have been having year after is year is reflected; this is how the dropout levels are presented in years when the program did not exist and ten years later when it is present.
  • Item
    Estudio del desempeño del Consejo Directivo Escolar en la gestión eficiente de los recursos financieros de los Centros Escolares de San Cayetano Istepeque y Tepetitán
    (2020-10-01) Carbajal Guerrero, Luis Geovanni; Corvera Cordova, José Ulises; Corvera Cordova, María Elena; Guerrero Orantes, Napoleón de Jesús; Hernández Alfaro, Hilder Sebastian; González Viuda de Rodas, Paula Milena
    La investigación se enfoca en desempeño del Consejo Directivo Escolar (CDE) en la gestión eficiente de los recursos financieros de cinco Centros Escolares del distrito 10-07 de los municipios de San Cayetano Istepeque y Tepetitan, departamento de San Vicente de la Republica de El Salvador, donde es co-administrador de los recursos que un centro educativo necesita para su funcionamiento por tanto, este deberá involucrarse en los procesos de planificación, ejecución y liquidación de los diferentes recursos.Además se determina si los miembros del CDE conocen las funciones, competencias y limitantes que implica ser parte de dicho organismo. En tal sentido medir la dimensión sobre el fiel cumplimiento que exige la ley y normativa del Ministerio de Educación Ciencia y Tecnología de El Salvador, la cual es el mismo contenido, solo que en ella se presenta una explicación que facilita la comprensión, para lograr un empoderamiento de las responsabilidades. The research focuses on the performance of the School Board of Directors (CDE) in the efficient management of the financial resources of five School Centers of the 10-07 district of the municipalities of San Cayetano Istepeque and Tepetitan, department of San Vicente de la Republica de El Salvador , where he is co-administrator of the resources that an educational center needs for its operation, therefore, it must be involved in the planning, execution and liquidation processes of the different resources.In addition, it is determined if the members of the CDE know the functions, competences and limitations that being part of said organization implies. In this sense, measure the dimension of faithful compliance required by the law and regulations of the Ministry of Education, Science and Technology of El Salvador, which is the same content, only that it presents an explanation that facilitates understanding, to achieve a empowerment of responsibilities.
  • Item
    La incidencia del asistente técnico pedagógico en el desempeño de la gerencia del distrito nᵒ16 en las cinco Instituciones Educativas del municipio de San Miguel Tepezontes comprendido en el período de agosto a diciembre del año 2020
    (2020-12-01) Córdova Durán, Mario Antonio; Cortez De Hernández, Fátima Elizabeth; Hernández Silva,, Edwin José; Pacas De Alfaro, Cristina Guadalupe; Pacas Díaz, Reyna Isabel; González VDA De Rodas, Paula Milena
    Esta investigación abordó el tema sobre la incidencia del Asesor Técnico Pedagógico en cinco instituciones educativas de San Miguel Tepezontes, en el departamento de La Paz, debido a que algunos docentes y directores de la zona expresan un limitado acompañamiento pedagógico. El objetivo principal de la investigación nos permitió identificar la incidencia del ATP en el desempeño de los directores encontrando que esta tiene influencia significativa en los directores, mas no hay relación directa en la formación pedagógica docente. De acuerdo con el análisis realizado, se concluye que la asistencia técnica pedagógica tiene incidencia con el desempeño de los directores en las instituciones educativas, sin embargo, en el sentido de la gestión del talento docente se determinó que este es independiente de las estrategias y lineamientos pedagógicos del MINEDUCYT; lo que significaría que los ATP tienen una limitada incidencia con los docentes. This research addressed the issue of the incidence of the pedagogical technical advisor in five educational institutions in San Miguel Tepezontes, in the department of La Paz, because some teachers and principals in the area express, limited pedagogical support. The main objective of the research allowed to identify the incidence of the ATP in the performance of the directors. According to the analysis carried out, it concludes that pedagogical technical assistance has an impact on the performance of principals in those educational institutions. In the sense of the management of teaching talent, it was determined by independents of strategies and pedagogical guidelines of MINEDUCYT; which would mean that the ATP have limited or almost no communication with teachers. Which would represent a huge deficiency in the accompaniment to ATP.
  • Item
    Desarrollo profesional del director escolar y su incidencia en el acompañamiento pedagógico en el aula, en cinco Centros Educativos del distrito 10-13 del municipio de Apastepeque departamento de San Vicente.
    (2021-02-01) García Díaz, Sergio Aristides; Marroquín Sánchez, Ernesto José; Pérez Hernández, David Antonio; Urbina Montano, Francisco Javier; Alvarado López, Patricia Concepcion
    En la investigación se hace énfasis en la necesidad de cubrir un perfil para desempeñar el cargo de director como un medio para alcanzar los objetivos y tener éxito en la calidad de la educación en nuestro país. Se tomaron en cuenta los siguientes indicadores: Preparación académica, Experiencia profesional, aspectos pedagógicos, planificación y comunicación los cuales permiten hacer un buen acompañamiento al docente en el aula, para poder tomar decisiones que contribuyen a mejorar el desempeño docente en beneficio de los estudiantes. Se debe de tener en cuenta que es un deber del director realizar por lo menos una vez al mes la visita de acompañamiento al aula para identificar fortalezas y debilidades en cada uno de los docentes y brindar el apoyo técnico necesario en el área que lo requiera para lograr una educación de calidad. Los administradores educativos tienen el compromiso de estar en constante formación y hoy en día tienen las facilidades para continuar estudios superiores en diferentes modalidades, planes flexibles, cursos en línea, entre otros, indispensables en el rol que juegan en el logro de metas y objetivos en la calidad educativa de las instituciones que dirigen. The research emphasizes the need to cover a profile to carry out the position of the principal as a mean to achieve the objectives and be successful in the quality of education in our country. The following indicators were taken into account: Academic preparation, Professional experience, pedagogical aspects, planning and communication, which allow a good accompaniment to the teacher in the classroom, to be able to make decisions that contribute to improve the teaching performance for the benefit of the students. It must be taken into account that it is the principal's duty to perform the accompaniment visit to the classroom at least once a month to identify strengths and weaknesses in each of the teachers and to provide the necessary technical support in the area that requires it to achieve a quality education. Educational administrators have the commitment to be in constant training and nowadays they have the facilities to continue higher studies in different modalities, flexible plans, online courses, among others, essentials in the role they play in achieving goals and objectives in the educational quality of the institutions they lead.
  • Item
    Estudio de la Ley de la Carrera Docente de El Salvador y su incidencia en el desarrollo profesional de los administradores de cinco Centros Educativos del municipio de Cojutepeque, departamento de Cuscatlán.
    (2020-12-01) Barrera Mejía, Ana Lilian; Castillo de Miranda, Emma Vanessa; Lara Alas, María Cristina; Portillo Vásquez, Ángela Miriam; Rivera Saravia, Sandra Patricia; Santos Remberto, Ponce Molina
    La presente tesis titulada “Estudio de la Ley de la Carrera Docente de El Salvador y su incidencia en el desarrollo profesional de los administradores de cinco centros educativos del municipio de Cojutepeque, departamento de Cuscatlán”. Haciendo énfasis en la necesidad de analizar su cumplimiento en el ambiente laboral, determinar las funciones de los administradores educativos y detectar los problemas frecuentes que afectan las relaciones de la comunidad educativa. Para ello se ha realizado una investigación bibliográfica, la cual se encuentra plasmada en el marco teórico, antecedentes de la educación en El Salvador, la base legal de la educación, la Ley de la Carrera Docente, en ella se encuentra las atribuciones, derechos, deberes de los administradores y personal docente. Al recolectar dicha información se realiza el análisis e interpretación de datos representando los resultados en tablas y figuras. Con base a los resultados obtenidos se redactan las conclusiones y recomendaciones. The present thesis having the name of “El Salvador Teacher´s Carrier Law and its incidence in their administrative profesional development in five primary schools in Cojutepeque municipality, this belonging to the Cuscatlan Deparment”. Emphasizing the need to analyze its accomplishment in the work enviroment, to determinate edcucative administrator’s performance and to perceive the frequently problems which affect the personal relationship of educative community. For doing this, a bibliographic research has been carried out, in which anyone can find the elements required to support this research topic. El Salvador educational background, and its educational legal bases, Teacher’s Carrier Law where it is found the administrators and teachers’ ascriptions, rights, and obligations. Ending with the data collection iy was análisis and interpretation done, showing the results in chart and figure. Based on this, it was written down conclusions and recommendations
  • Item
    Incidencia de directores en la administración pedagógica de cinco Centros Educativos del distrito 07-01, municipio de San Ramón, departamento de Cuscatlán
    (2021-02-01) Aguilar Belloso, Romeo Salvador; Álvarez López, Xiomara Beatriz; Campos de Barahona, Roxana del Carmen; Escalante de Quintanilla, Josselyn Sofía; Martínez Carbajal, María de los Ángeles; Ramírez, Vittia Patricia
    A lo largo de la historia se muestra el reconocimiento de muchas personas que han jugado un papel importante en la educación, es decir que se han destacado por su liderazgo parte de ello lo representan los directores o lideres pedagógicos. Con el afán de administrar cada una de las instituciones que están al servicio de la formación y preparación académica; es decir la figura del director al frente de las instituciones educativas es indispensable partiendo que es el responsable de coordinar aspectos como la organización de todo el quehacer administrativo, académico y pedagógico. Por cuanto, la investigación presenta los elementos legales a los cuales deben someterse un docente que desee ostentar al cargo de director, siendo estas personas idóneas comprometidas con una visión que trascienda al sentir, pensar y actuar de la comunidad educativa. Esto se alcanza a través de una gestión responsable y efectiva. Throughout history, the recognition of many people who have played an important role in education is to say that some of their leadership has been highlighted by pedagogical directors or leaders. With the desire to manage each of the institutions that serve the training and academic preparation; that is to say the figure of the director at the head of the educational institutions is indispensable on the basis that it is responsible for coordinating aspects such as the organization of all administrative, academic and pedagogical work. So, the research presents the legal elements to which a teacher who wishes to hold the position of director must submit, being these suitable people committed to a vision that goes beyond feeling, thinking and acting the educational community. This is achieved through responsible and effective management.
  • Item
    El presupuesto escolar y su administración ante las necesidades de los Centros Educativos en los distritos 07-01 y 07-02 en el departamento de Cuscatlán.
    (2020-10-01) Castellanos Reyes, Celina Marlene; García de Gamero, Elida Evangelina; Gil Mena, María Estervina; Menjívar de García, Maira Elizabeth; Montano Escamilla, Marta Estela
    Se realizó un estudio cuyo propósito fue determinar cómo la administración del presupuesto escolar y los recursos cubren las necesidades en los centros educativos detallados en el Plan Escolar Anual esto en los municipios de Cojutepeque y San Ramón, se aplicó un enfoque cuantitativo y un diseño no experimental, la información recolectada por medio de un censo con el personal que labora en las instituciones: Centro Escolar Candelario Cuellar representando el 63,41% mayoría de la población, Centro Escolar Cantón La Palma con el 7,32% y el Complejo Educativo Rafael Cabrera sumando el 29,27% del total de informantes. Es una investigación donde se analiza la problemática que ocurre en los centros escolares, se utilizaron técnicas que permitieron obtener la información, entre ellas: la entrevista con 13 ítems y encuesta con 10 ítems los dos instrumentos de forma virtual. A study was carried out whose purpose was to determine how the administration of the school budget and resources cover the needs in the educational centers detailed in the Annual School Plan, this in the municipalities of Cojutepeque and San Ramón, a quantitative approach and a non-experimental design were applied. , the information collected through a census with the personnel working in the institutions: Centro Escolar Candelario Cuellar representing the majority of the population 63.41%, Centro Escolar Cantón La Palma with 7.32% and the Complejo Educativo Rafael Cabrera adding 29.27% of the total informants. It is an investigation where the problems that occur in schools are analyzed, techniques that allowed obtaining information were used, among them: the interview with 13 items and a survey with 10 items, both instruments virtually.
  • Item
    Situación pedagógica y presupuestaria de la Educación Especial en 5 Centros Educativos Especiales de la Zona Paracentral de El Salvador
    (2021-02-01) Cortez Cabrera, Alexander Alberto; Flores de Galdámez, Ruth Aracely; Martínez de Hernández, Roxana Guadalupe; Ortíz Martínez, Roxana Arely; Ramírez de García, Vittia Patricia
    La investigación que a continuación se presenta es un estudio que retoma la situación pedagógica y presupuestaria que viven 5 centros escolares de educación especial de la zona paracentral de El Salvador, basadas en las políticas de inclusión e igualdad de derechos, de tratados internacionales y leyes de la república encaminadas a garantizar los derechos fundamentales de la población educativa. El objetivo principal de la investigación es conocer la situación actual de la educación especial de la zona paracentral de El Salvador precisamente en aspectos pedagógicos y presupuestarios. Se planteó una metodología con enfoque mixto, de alcance exploratorio y descriptivo. El desarrollo de la perspectiva teórica se basará en la revisión de documentos internacionales y nacionales que respaldan los derechos de las personas discapacitadas. De acuerdo con el análisis se concluye que: Las escuelas de educación especial de la zona paracentral de El Salvador muestran deficiencias en el ámbito pedagógico iniciando con la carencia de un programa de estudio definido, tomando en cuenta el poco apoyo que brinda el Ministerio de Educación desde la formación, actualización e implementación de estrategias metodológicas que fortalezcan de manera directa al personal docente que labora en ellas. Asimismo, se coincide que la asignación presupuestaria basada en el acuerdo No 15-0001 DISPOSICIONES PARA LA ASIGNACIÓN Y TRANSFERENCIA DEL PRESUPUESTO ESCOLAR, ya que muestra carencia en la asignación de fondo mostrando un déficit como zona, sumado a ello el poco apoyo por parte del MINEDUCYT en temas de gobernanza, participación y sobre todo divulgación de la política de igualdad. The research presented below, is a study that takes up the pedagogical and budgetary situation of five schools in the paracentral area of El Salvador. Based on inclusion and equal rights policies of international treaties and laws of our republic are aimed at guaranteeing the fundamental rights of the educational population. The main objective of the research is to know the current situation of special education in the paracentral area of El Salvador, specifically in pedagogical and budgetary aspects. A mixed-focused, exploratory-scoped and descriptive methodology was developed. The development of the theoretical perspective will be based on the revision of international and national documents supporting the rights of persons with disabilities. According to the analysis, it concludes that special education schools in the paracentral area of El Salvador show deficiencies in the pedagogical field. The Schools should recognize the lack of a defined curriculum because of the little support provided by the Ministry of Education. Updating and implementing methodological strategies could directly strengthen the teaching staff working there. We also agree, that the budget allocation based on agreement No. 15-0001 PROVISIONS FOR THE ASSIGNMENT AND TRANSFER OF THE SCHOOL BUDGET, as it shows a lack in the allocation of funds showing a deficit as an area, adding to this, the little support on the part of, our MINEDUCYT on issues of governance, participation and above all disclosure of the equality policy.
  • Item
    Programas de convivencia y desempeño organizacional de la gerencia de cinco Centros Escolares del municipio de Zacatecoluca, departamento de La Paz, comprendido de agosto a diciembre 2020
    (2020-12-08) Aragón de Palacios, Zulma Salvadora; Iraheta Flores, Ana Margarita; Martínez, Rosa Esmeralda; Molina Cortez, Francisco; Platero Muñoz, Mario Nelson; Belloso Huezo, Eunice Magaly
    El propósito de la investigación fue de conocer sobre programas de convivencia y desempeño organizacional de la gerencia de Complejo Educativo Profeso Carlos Lobato, Centro Escolar Lucia de Villacorta, Centro Escolar 15 de septiembre, Instituto Nacional José Simeón Cañas y el Complejo Educativo José Simeón Cañas en un periodo comprendido de agosto a diciembre del año 2,020. En el mismo se enmarca el Enfoque mixto las metodologías Cuantitativa y Cualitativa en modalidad de investigador considerando lo siguiente: Planeación, planificación, recolección de datos , procesamiento de datos , interpretación de resultados de las técnicas la encuesta y la entrevista , siendo las más viables para poder desarrollar la investigación, pese a la Pandemia COVID-19, los actores fueron 5 gerentes y 121 Docentes la cual se integran también por sud-director, la fundamentación teórica genero supuestos de investigación que se convirtieron en las hipótesis surgiendo así las variables en estudio a querer demostrar o rechazar la cual reza así Cuando mayor sea el desarrollo y ejecución de programas de convivencia mayor será la efectividad Organizacional arrojando como resultado que fue aceptada , concluyendo que la investigación, integro lo exploratorio , descriptivo y explicativo. The purpose of the research was to learn about coexistence programs and organizational performance of the management of the Carlos Lovato Educational Complex, Lucia de Villacorta School Center, September 15th School Center, José Simeón Cañas National Institute and the José Simeón Cañas Educational Complex in a period from August to December of the year 2,020. In it the Mixed Approach is framed the Quantitative and Qualitative methodologies in researcher mode considering the following: Planning, planning, data collection, data processing, interpretation of results of the survey and interview techniques, being the most viable for To be able to develop the research, despite the COVID-19 Pandemic, the actors were 5 managers and 121 Teachers, which is also made up of the South-director, the theoretical foundation generated research assumptions that became hypotheses, thus emerging the variables under study to want to demonstrate or reject which reads like this The greater the development and execution of coexistence programs, the greater the Organizational effectiveness, yielding as a result that it was accepted, concluding that the investigation, integrated the exploratory, descriptive and explanatory
  • Item
    Factores que inciden en el desempeño de la Administración Pedagógica de los directores de los Centros Escolares del distrito 10-04 del municipio y departamento de San Vicente
    (2020-08-01) Hernández, Ana María; Merino de Barahona, Xenia Beatriz; Olano Elías, Edwin Javier; Ramírez Monzón, Ruth Idalia; Villatoro de Palacios, Sonia Verónica; Alvarado López, Patricia Concepcion
    La investigación sobre “Los factores que inciden en la administración pedagógica de los directores de cinco Centros Escolares del distrito 10-04 del Municipio y Departamento de San Vicente”. Hace referencia a la necesidad de la profesionalización docente, la búsqueda del equilibrio entre el trabajo pedagógico y administrativo y esto produce la necesidad de tener un plan de mejora creado a partir de las realidades educativas expuestas en la recolección de datos, todo esto se produjo de manera inusual ya que por la situación de COVID-19 se tuvo que utilizar diferentes plataformas como: google Meet, Forms y WhatsApp, llamaradas telefónicas y mensajes de texto todo con el propósito de recolectar la información para sustentar la investigación de este documento. La recolección de datos obtenida de los Centros Escolares estudiados sirvió como referente para realizar las recomendaciones, conclusiones y el plan de mejora que surge como respuesta para remediar en gran medida las dificultades que emanan de las debilidades que cada centro Escolar presenta. Es importante destacar la colaboración de directores y docentes ya que en su mayoría estuvieron en la buena disposición de colaborar con este proyecto, eso hizo más factible la información y por ende la obtención de resultados. Es indudable reconocer el trabajo cotidiano que realizan directores y docentes con la finalidad de brindar una calidad educativa que cumpla con las expectativas demandadas por la sociedad actual, los cambios tecnológicos que se viven en la actualidad exigen del director y su equipo docente una actualización profesional que alcance los estándares mínimos que ayuden a la creación de buenos estudiantes y buenos profesionales que se sumen a la sociedad Salvadoreña para acelerar el crecimiento del país en materia. The investigation on "The factors that affect the pedagogical administration of the directors of five School Centers of the 10-04 district of the Municipality and Department of San Vicente". It refers to the need for teacher professionalization, the search for a balance between pedagogical and administrative work and this produces the need to have an improvement plan created from the educational realities exposed in the data collection, all this occurred from An unusual way since, due to the COVID-19 situation, different platforms had to be used, such as: google Meet, Forms and WhatsApp, telephone calls and text messages, all for the purpose of collecting the information to support the investigation of this document. The data collection obtained from the studied School Centers served as a reference to make the recommendations, conclusions and the improvement plan that arises as a response to largely remedy the difficulties that emanate from the weaknesses that each School center presents. It is important to highlight the collaboration of directors and teachers since most of them were willing to collaborate with this project, this made the information more feasible and therefore the obtaining of results. It is undeniable to recognize the daily work carried out by directors and teachers in order to provide an educational quality that meets the expectations demanded by today's society, the technological changes that are currently being experienced require from the director and his teaching team a professional update that reach the minimum standards that help to create good students and good professionals who join the Salvadoran society to accelerate the country's growth in this matter.
  • Item
    La función organizadora de las direcciones y su influencia en el desempeño de los docentes de los Centros Escolares del distrito 10-10 del municipio de San Sebastián, departamento de San Vicente, comprendido de agosto a diciembre 2020.
    (2021-02-23) Bonilla Mena, María Elizabeth; Castellanos Salamanca, Cecilia Yanet; Lara de Álvarez, Flor de María; Martínez Gómez, Susana Beatriz; Rodríguez Gómez, Ana Elizabeth; Paula Milena, González Vda. de Rodas
    La finalidad con que se realizó la presente investigación en San Sebastián, departamento de San Vicente fue para analizar la función organizadora en las direcciones de las instituciones educativas, y como esta influyen en el desempeño de los docentes y por ende en la calidad educativa. Un centro escolar que organiza sus recursos humanos, financieros e infraestructura de forma efectiva y eficaz, garantiza el éxito de sus metas trazadas y un aprendizaje de calidad en la población estudiantil. Los resultados obtenidos en la investigación reflejan que un noventa por ciento de las instituciones encuestadas los directores desempeñan eficientemente su cargo y la organización del centro educativo. En conclusión, la organización escolar es una responsabilidad compartida con la comunidad educativa, guiada por el director con el objetivo de trabajar en equipo, para lograr alcanzar las metas propuestas. ABSTRACT The purpose of the present investigation made in San Sebastian, department of San Vicente was to analyze the organizing function of the managements of educative institutions and how it influences in the performance of teacher and therefore educative quality. An educative institution that organizes its human and financial resources as well as infrastructure in an effective and efficiently way, guarantees the success of the goals set and quality learning in the student population. The results obteined in the investigation reflects that ninety percent of the institutions inquired principals develop efficiently their role and the organization of the educative institution. In conclusion, schoolar organization is a responsability shared with the educative community, guided by the principal with the objective of working as a group in order to achieve the goals proposed. Clue words: organization, resources, management, education, and, educative community.
  • Item
    Formación profesional de las gerencias escolares y desempeño administrativo, en cinco Centros Educativos del distrito 0801 del municipio de Zacatecoluca departamento de La Paz.
    (2021-02-14) Henríquez Ordóñez, Rubia Emilia; Lovos Mejía, Ruby Alexandra; Mijango Vásquez, Katlyn Stefany; Rivera de León, Noemy Esperanza; Ventura Gálvez, Dorys Mercedes; Torres Mira, Wigberto de Jesús
    El presente trabajo de investigación se centra en la formación profesional de los gerentes educativos de cinco centros escolares del municipio de Zacatecoluca departamento de la Paz y la posible relación con su desempeño, por lo que se toman elementos como marco referencial histórico y teórico, la historia de la administración educativa en El Salvador, formación docente, dirección y gestión escolar efectiva, funciones del gerente educativo, perfil del gerente educativo exitoso y líder pedagógico respectivamente. Los elementos antes mencionados, se toman en cuenta también para la valoración del desempeño administrativo escolar, que se considera de vital importancia para alcanzar una dirección y gestión efectiva en función de una calidad educativa y, a la vez se plantea necesidades formativas de los gerentes escolares. Como base legal se retoman artículos relacionados a la educación que son descritos en La Constitución de la Republica, Ley General de Educación, Ley de la Carrera Docente y el Reglamento de la Carrera Docente, donde se regulan los requisitos actuales para optar al cargo de gerente educativo, así como sus atribuciones y obligaciones, estableciendo una postura en cuanto a lo establecido en dicha Ley y la realidad en contexto de la formación docente y la administración escolar.
  • Item
    La administración escolar y sus desafíos hacia la modernización de la educación bajo el enfoque de Henry Fayol a ejecutarse en la zona urbana de los distritos 10-07 y 10-08 del departamento de San Vicente, comprendido de agosto a diciembre de 2020
    (2021-02-22) Flores Coreas, Ana Yanira; Tamayo Domínguez, Carlos Alfredo; Rodríguez, Jaime Ernesto; Pérez de Leiva, Luz de María; Alvarado de Ponce, Santos Evelicia; Pineda Barahona, Pastor Alfredo
    La educación es la mejor herencia que los padres pueden dejar a sus hijos y la participación de ellos es fundamental, es por ello que la “Participación de la familia y cuidadores, en el proceso educativo, como medio de mejora en el rendimiento académico delos estudiantes de tercer ciclo de cuatro centros educativos del distrito 07-02del departamento de Cuscatlán”. La experiencia docentesobre la necesidad de la integración familiar; se planteó un objetivo general y 4 específicos. El marco teórico, definedeforma documentalla temática. El marco legal, regulan la participación que la familia adquiere desde la concepción del hijo. En el marco metodológico se describe el método utilizado para el desarrollo de la investigación, quepermitieran recopilar datos para su posterior análisis estadístico; donde se obtuvo como resultado, que el bajo rendimiento académico es a consecuencia del poco acompañamiento de los padres a causa de: pertenecer a una familia monoparental, no usar correctamente las App y plataformas educativas, el confinamiento a causa de la pandemia, poseer un trabajo informal o encontrarse desempleados. Education is the best inheritance that parents can leave to their children,and their participation is fundamental in this process, that’s the main reason why the theme “Participation of the family and caregivers, in the educational process, as a means of improvement in the academic performance of third cycle students from four educational centers in district 07-02 of the department ofCuscatlán” has been chosen. Taking into account the experience as teachers in the labor field on the need for family integration; a general objective and 4 specific ones were set. The study has a theoretical framework, which defines and documents the selected subject matter. The legal framework regulates the participation and responsibilities that the family acquires from the conception of the child, including their academic training. The methodological framework describes the method used for the development of the research and the methodology implemented to collect data, taking into account that the research has a virtual nature due to the absence of the educational community in the institutions caused by the pandemic(COVID-19);It has decided to usevirtual platforms that allow data to be collected for subsequent statistical analysis; this provided the following result, that the low academic performance is a consequence of the lack of parental support due to: belonging to a single-parent family, not usingthe App and educational platforms correctly, confinement because ofthe pandemic(COVID-19), having aninformaljobor find yourself unemployed.
  • Item
    Prácticas de liderazgo que fomentan una cultura de paz, sana convivencia entre director y el personal docente de cinco Centros Escolares del municipio de Santiago Nonualco, Departamento de La Paz.
    (2020-11-01) Aguilar de Góngora, Ana Gloria; Berríos de Rodríguez, Ana Betíz; Berríos González, Petrona del Tránsito; Domínguez de Calderón, Marisela Emperatriz; Flores Hernández, Karla María; Domínguez Castillo, Mauricio Felipe
    El presente trabajo hace referencia a prácticas de liderazgo que fomentan una cultura de paz, sana convivencia entre director y el personal docente de cinco centros escolares del municipio de Santiago Nonualco, departamento de La Paz. En ese sentido los objetivos buscan indagar, describir factores internos y externos sobre las prácticas de liderazgo que fomentan una cultura de paz y sana convivencia y socializar la investigación realizada con el fin de dar a conocer los resultados y establecer un seguimiento a las metodologías de convivencia positiva. Encontraremos una justificación que permite salvaguardar la investigación, acompañada de un planteamiento del problema, en donde se establece una descripción y enunciado del mismo, y el establecimiento de las delimitaciones de tipo espacial, temporal y teórico. Sin faltar el marco teórico que comprende los antecedentes históricos y teóricos, seguido de un marco legal en donde se abordaron la Constitución de la República de El Salvador, Ley general de educación, Ley de la carrera docente y Ley de igualdad. Asimismo, se abordó la perspectiva económica bajo el nombre de marco socioeconómico y sin faltar el marco político en relación con la investigación. La metodología hace referencia al tipo de investigación, es decir la descripción del lugar, actores de la misma, población, muestra si se calcula o se toma total, técnicas e instrumentos a usar en el procedimiento y procesamiento de la recolección de datos, usando para ello la encuesta y entrevista para el establecimiento de matrices de correlación y operacionalización en la aplicación de las hipótesis específicas. Lo que permite un análisis e interpretación de resultados con el fin de probar las hipótesis planteadas para el análisis descriptivo de los mismos. Todo lo anterior permitió la comprobación de la hipótesis general. Así mismo se describen las conclusiones y recomendaciones producto del análisis de los resultados y de la investigación misma. El cronograma de actividades, muestra el desarrollo del presente documento en el periodo de ejecución determinado y señala el nivel de avance que tendrá la investigación, la bibliografía muestra las fuentes utilizadas para sustentar la investigación, en los anexos se presentan los instrumentos para recolección de información, los cuales son tanto cuantitativos como cualitativos, que incluyen entrevista y encuesta, necesarios para la sustentación de la información y para la comprensión de la misma, que permitirán identificar el por qué se da el problema o fenómeno e imágenes satelitales de ubicación de los centros escolares. This research refers to leadership practices that promote a culture of peace, healthy coexistence between the principal and the teaching staff of five schools in el municipio de Santiago Nonualco, departamento de La Paz. In this way, the objectives of this research seek to investigate, describe internal and external factors on leadership practices that promote a culture of peace and healthy coexistence and socialize the research carried out in order to share the results and establish a follow-up to the methodologies of positive coexistence. We will find a justification that allows to safeguard the research, accompanied by an approach to the problem, in which a description and statement of it is established, furthermore it is also raised the spatial, temporal and theoretical delimitations. Without missing the theoretical framework including historical and theoretical background, followed by a legal framework in which the basis are Primary Law of the Repúblic of El Salvador, General Law on Education, Teaching Career Law and Equality Law. The economic outlook was also addressed under the name of a socio-economic framework and the political framework in relation to the research. The methodology refers to the type of research, i.e. actors and description of the place, population, it is shown whether the population is a sample or taken total, techniques and instruments to be used in the procedure and processing of data collection, using the survey and interview for the establishment of correlation and operationalization matrixes in the application of specific hypotheses. This allows an analysis and interpretation of results in order to test the hypotheses raised for the descriptive analysis of the same. All of the above allowed the verification of the general hypothesis. Conclusions and recommendations proving from the analysis of the results and the research itself were written. The activities schedule shows the development of this research in following the sequence period and indicates the level of progress that the research was having, the literature shows the sources used to support the research, the annexes present the tools for the recollection of information, which are both quantitative and qualitative, including interview and survey, necessary for the support of information and for the understanding of it , which will identify why the problem or phenomenon occurs and satellite location images of schools.
  • Item
    La Gestión Curricular y su Impacto en la Calidad Educativa en cinco Centros Escolares del distrito 09-05 del municipio de Tejutepeque, departamento de Cabañas.
    (2020-08-01) Cornejo Pastora, Noé; García García, Axael Jedeón; García García, Exequiel Yonatan; Rivas Ramos, Dora del Carmen; Vargas González, Milagro de Jesús; Pineda Barahona, Pastor Alfredo
    Esta tesis pretende indagar e interpretar el papel de la gestión curricular y la relación con las responsabilidades del quehacer educativo, la vigilancia y control para el cumplimiento de normas, funciones que corresponden al director, subdirector y docentes en los centros escolares, ésta permite conocer los procesos de enseñanza aprendizaje, metodologías y estrategias que generen calidad educativa en los estudiantes, mediante la implementación de adecuaciones curriculares de acuerdo a las necesidades específicas de la comunidad educativa. Al conocer los efectos que la gestión curricular produce en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes, resulta necesario hacer cambios que se vean reflejados en un óptimo rendimiento académico, lograrlo es uno de los múltiples retos que enfrenta la escuela salvadoreña, la cual exige docentes de calidad mediante la formación y actualización, para ofrecer un servicio educativo de calidad. This thesis aims to investigate and interpret the role of curricular management and the relationship with the responsibilities of educational work, monitoring and control for compliance with standards, functions that correspond to principal, vice principal and teachers in schools, this allows to know the teaching-learning processes, methodologies and strategies that generate educational quality in students, through the implementation of curricular adjustments according to the specific needs of the educational community. Knowing the effects that curricular management produces in the teaching-learning process of students, it is necessary to make changes that are reflected in optimal academic performance, achieving this is one of the many challenges facing the Salvadoran school, which requires teacher’s quality through training and updating, to offer a quality educational service.
  • Item
    Participación de la familia y cuidadores, en el proceso educativo, como medio de mejora en el rendimiento académico de los estudiantes de tercer ciclo de cuatro centros educativos del distrito 07-02 del departamento de Cuscatlán.
    (2020-12-01) Amaya Quintanilla, María Josselyn; Iraheta De Córdova, Clara Dinora; Iraheta Meléndez, Daniel Arístides; Ramos García, Karlina Gigliola; Sánchez Granados, Ingrid Maritza; Quintanilla Cerros, Hortencia Querubina
    La educación es la mejor herencia que los padres pueden dejar a sus hijos y la participación de ellos es fundamental, es por ello que la “Participación de la familia y cuidadores, en el proceso educativo, como medio de mejora en el rendimiento académico de los estudiantes de tercer ciclo de cuatro centros educativos del distrito 07-02 del departamento de Cuscatlán”. La experiencia docente sobre la necesidad de la integración familiar; se planteó un objetivo general y 4 específicos. El marco teórico, define de forma documental la temática. El marco legal, regulan la participación que la familia adquiere desde la concepción del hijo. En el marco metodológico se describe el método utilizado para el desarrollo de la investigación, que permitieran recopilar datos para su posterior análisis estadístico; donde se obtuvo como resultado, que el bajo rendimiento académico es a consecuencia del poco acompañamiento de los padres a causa de: pertenecer a una familia monoparental, no usar correctamente las App y plataformas educativas, el confinamiento a causa de la pandemia, poseer un trabajo informal o encontrarse desempleados. Education is the best inheritance that parents can leave to their children, and their participation is fundamental in this process, that’s the main reason why the theme “Participation of the family and caregivers, in the educational process, as a means of improvement in the academic performance of third cycle students from four educational centers in district 07-02 of the department of Cuscatlán” has been chosen. Taking into account the experience as teachers in the labor field on the need for family integration; a general objective and 4 specific ones were set. The study has a theoretical framework, which defines and documents the selected subject matter. The legal framework regulates the participation and responsibilities that the family acquires from the conception of the child, including their academic training. The methodological framework describes the method used for the development of the research and the methodology implemented to collect data, taking into account that the research has a virtual nature due to the absence of the educational community in the institutions caused by the pandemic (COVID-19); It has decided to use virtual platforms that allow data to be collected for subsequent statistical analysis; this provided the following result, that the low academic performance is a consequence of the lack of parental support due to: belonging to a single-parent family, not using the App and educational platforms correctly, confinement because of the pandemic (COVID-19), having an informal job or find yourself unemployed.