Licenciatura en Ciencias de la Educación en la Especialidad de Primero y Segundo Ciclo de Educacion Básica

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    Estrategias de atenciòn a problemas de aprendizaje dislexia y disgrafìa en educaciòn bàsica.
    (Universidad de El Salvador, 2025-10) Romero Romero, Clarisa Maydeli; Cortez Cabrera, Wendy Marilù; Solìs Castro, Raùl Vladimir; Gonzàlez de Alfaro, Verònica Esperanza; RR23149@ues.edu.sv; CC23157@ues.edu.sv; SC16027@ues.edu.sv
    Resumen Este artículo narrativo analiza estrategias pedagógicas dirigidas a estudiantes con dislexia y disgrafía en educación básica, con el propósito de fomentar una enseñanza empática y efectiva.Se describen las principales características de ambos trastornos, como la dificultad en la decodificación lectora, la motricidad fina y la organización de la escritura, que afectan el rendimiento académico y emocional. En la discusión se destacan enfoques como el uso de materiales multisensoriales, apoyos visuales, tecnologías de asistencia, retroalimentación constante y actividades lúdicas como el teatro. Estas estrategias permiten adaptar el proceso educativo a las necesidades individuales. Abstract This narrative article analyzed pedagogical strategies aimed at students with dyslexia and dysgraphia in primary education. To promote an empathetic and affective learning. It describes the main characteristics of both disorders, such as difficulty with decoding skills, fine motor skills, and the organization of writing, which affect academic and emotional efficiency. Highlights in the discussion are approaches such as the use of multisensory materials, visual supports, assistive technologies, feedback, and recreational activities like theatre. These strategies allow the educational process to be adapted to individual needs.
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    Impacto de las estrategias de enseñanza-aprendizaje en el rendimiento académico de estudiantes con diacalculia.
    (Universidad de El Salvador, 2025-09) Molina Melgar, Claudia Massiel; Zelaya Maravilla, Laritza Jamileth; González de Alfaro, Verónica Esperanza; mm23218@ues.edu.sv; zm23016@ues.edu.sv
    Este artículo tiene como propósito analizar el impacto que tienen las estrategias de enseñanza-aprendizaje en el rendimiento académico de estudiantes con discalculia, un trastorno especifico del aprendizaje que afecta la compresión y el manejo de conceptos matemáticos. A través de una revisión bibliográfica se describen las manifestaciones de la discalculia desde la educación inicial hasta la media, destacando sus implicaciones en el desarrollo académico. Se discute la importancia de aplicar metodologías pedagógicas activas, personalizadas y adaptativas que respondan a las necesidades de los estudiantes con dificultades matemáticas. Asimismo, se resalta el rol fundamental del docente como facilitador del aprendizaje, capaz de identificar oportunamente este trastorno e implementar estrategias efectivas. El articulo concluye que una intervención pedagógica adecuada puede mejorar significativamente el rendimiento académico, promover la inclusión educativa y garantizar un aprendizaje más equitativo y significativo para los estudiantes con discalculia. This article analyzes the impact of teaching and learning strategies on the academic performance of students with dyscalculia, a specific learning disorder that affects the understanding and management of mathematical concepts. Through a literature review, the manifestations of dyscalculia from early childhood to secondary education are described, highlighting their implications for academic development. The importance of applying active, personalized, and adaptive pedagogical methodologies that respond to the needs of students with mathematical difficulties is discussed. The fundamental role of the teacher as a learning facilitator, capable of timely identifying this disorder and implementing effective strategies, is also highlighted. The article concludes that an appropriate pedagogical intervention can significantly improve academic performance, promote educational inclusion, and ensure more equitable and meaningful learning for students with dyscalculia.
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    Importancia de los recursos educativos para estudiantes con discapacidad visual en el aprendizaje de matemática
    (Universidad de El Salvador, 2025-09) Prudencio Romero, Ilcia Graciela; Gómez Romero, José Maxi; Cruz Cubías, Katya Yamileth; Gonzalez de Alfaro, Verónica Esperanza; pr23072@ues.edu.sv; gr23105@ues.edu.sv; cc23152@ues.edu.sv
    El presente artículo analiza la importancia de los recursos educativos accesibles para estudiantes con discapacidad visual en El Salvador, específicamente en la asignatura de matemática. La visión es un elemento esencial en el aprendizaje de esta asignatura, por lo que su ausencia o limitación representa una barrera significativa. Ante esta situación, se destacan diversos materiales tiflológicos y tecnologías adaptadas como el paquete tiflológico, textos en braille, materiales en alto contraste, líneas braille electrónicas, lectores de pantalla y software especializado. Sin embargo, en el contexto salvadoreño persiste una brecha en la implementación y distribución de estos apoyos en las escuelas públicas, lo que limita las oportunidades educativas para esta población. En este panorama, el rol docente resulta fundamental, pues es necesario que el profesorado pueda identificar las necesidades visuales en el aula regular y aplicar estrategias que aseguren un aprendizaje significativo para todos los estudiantes. Para lograrlo, es indispensable contar con capacitaciones continuas y con el acceso adecuado a recursos didácticos adaptados. Este artículo invita a reflexionar sobre la urgencia de fortalecer tanto el acceso a materiales pertinentes como las prácticas pedagógicas inclusivas, de manera que se garantice el derecho a una educación de calidad para los estudiantes con discapacidad visual, especialmente en el área de matemáticas. This article examines the importance of accessible educational resources for students with visual impairments in El Salvador, with a particular focus on the subject of mathematics. Vision plays a crucial role in learning this subject, so its absence or limitation becomes a significant barrier. In response, a variety of tiflological materials and assistive technologies have been developed, including the tiflological kit, braille textbooks, high-contrast materials, braille display lines, screen readers, and specialized software. However, in the Salvadoran context, there remains a clear gap in the implementation and distribution of these supports in public schools, limiting educational opportunities for this student population. Within this scenario, the role of the teacher is fundamental, as educators must be able to identify visual needs in the regular classroom and apply strategies that ensure meaningful learning for all students. To achieve this, it is essential to provide ongoing teacher training and ensure access to appropriate didactic resources. This article invites reflection on the urgent need to strengthen both access to adapted materials and inclusive teaching practices, in order to guarantee the right to quality education for students with visual impairments, especially in the field of mathematics.
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    Disortografía, Propuestas Didácticas para una Enseñanza Inclusiva.
    (Universidad de El Salvador, 2025-09) Claros Romero, Rosa María; Vásquez Vásquez, Milton Orlando; Villatoro Salmerón, María Magdalena; Benítez Sigaran, Yasmín Xiomara; cr23116@ues.edu.sv; vv14009@ues.edu.sv; SV23032@ues.edu.sv
    Resumen El presente artículo contiene el análisis basado en documentos referentes a la disortografía; el estudio de esta dificultad tiene como objetivo conocer los elementos que giran en torno a esta, como es: la tipología, causas, factores, signos y manifestaciones. A partir de esta indagación se retoman puntos claves para el diseño de propuestas didácticas que se pueden adaptar a cada tipo de disortografía y a cada nivel académico; estas propuestas incluyen objetivos, justificación, estrategias, materiales o recursos y evaluación; las estrategias están diseñadas para fortalecer el desarrollo de las habilidades de escritura y redacción promoviendo la inclusividad para estudiantes que la presentan; dando lugar a la aplicabilidad en el nivel de Segundo Ciclo de Educación Básica. Abstract This article presents an analysis of dysorthography based on relevant documents. The goal of this study is to understand the elements surrounding this difficulty, such as its topography, causes, factors, signs and manifestation. Based on this research, key points are highlighted for the design of didactic proposal that can be adapted to each type of dysorthography and academic level. These proposals include objectives, justification, strategies materials or resources, and evaluation. The strategies are designed to strengthen the development of writing and composition skills promoting inclusivity for students who have this condition; the proposals are applicable at the second cycle of basic education level.
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    La Importancia de las Tics en la Educación Inicial Y Parvularia
    (Universidad de El Salvador, 2025-08-22) Cea Romero, Heyssell Jasmin; Díaz Mendoza, Jennifer Saraí; Martínez Díaz, Monica Lisbeth; Pineda Benítez, Reyna Guadalupe; Campos Munguía, Guillermo Antonio; cr19029@ues.edu.sv; dm20025@ues.edu.sv; md18012@ues.edu.sv; pb20024@ues.edu.sv
    RESUMEN Analizar la importancia de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la educación inicial y parvularia permite comprender su influencia en el desarrollo cognitivo, social y emocional de los niños desde sus primeros años de vida. Las TIC constituyen un recurso esencial para transformar los procesos de enseñanza-aprendizaje, ya que fomentan la curiosidad, la creatividad y la participación activa de los estudiantes. Además, el uso de herramientas digitales facilita la estimulación de competencias comunicativas, motoras y socioemocionales, contribuyendo también a la inclusión educativa y al desarrollo temprano de habilidades digitales. Asimismo, se examina el papel del docente como mediador y facilitador, quien debe poseer competencias digitales y pedagógicas que garanticen un uso equilibrado y responsable de la tecnología. En este sentido, la formación continua del profesorado se convierte en un requisito indispensable para lograr experiencias de aprendizaje significativas. Igualmente, se resalta la participación de la familia como un actor clave en la orientación y acompañamiento de los niños, promoviendo un entorno seguro y motivador. El trabajo también aborda diversos modelos y enfoques pedagógicos que integran las TIC, subrayando que su implementación debe estar guiada por principios pedagógicos claros. No obstante, se identifican retos como la brecha digital, las desigualdades en el acceso y los riesgos asociados a un uso inadecuado de las tecnologías. Finalmente, se concluye que, con una adecuada mediación docente y familiar, las TIC se constituyen en herramientas poderosas para garantizar aprendizajes inclusivos, innovadores y de calidad en la educación inicial. ABSTRACT Analyzing the importance of Information and Communication Technologies (ICT) in early childhood and preschool education highlights their impact on children’s cognitive, social, and emotional development from the earliest years of life. ICT are recognized as essential resources that transform teaching and learning processes by fostering curiosity, creativity, and active student participation. Moreover, the use of digital tools enhances communication, motor, and socio-emotional skills, while also contributing to educational inclusion and the early development of digital competencies. The study also examines the teacher’s role as a mediator and facilitator, requiring both digital and pedagogical competencies to ensure a balanced and responsible use of technology. Continuous professional development is therefore presented as a key element in creating meaningful learning experiences. Likewise, families are identified as crucial actors in supporting children’s engagement with ICT, providing guidance and ensuring safe and motivating environments. The paper further addresses various pedagogical models and approaches that integrate ICT, emphasizing that their implementation must be guided by well-defined educational principles. However, challenges such as the digital divide, unequal access, and the risks associated with inappropriate technology use are also considered. Ultimately, the analysis concludes that, when supported by intentional pedagogical practices and strong collaboration between teachers and families, ICT become powerful tools for promoting inclusive, innovative, and high-quality learning experiences in early childhood education, preparing students to thrive in a digitalized and globalized society.
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    Uso de las tecnologías de la información y la comunicación para fortalecer la comprensión lectora en Educación Básica.
    (Universidad de El Salvador, 2025-09) Cruz Vásquez, Kelvin Nahúm; Villalobos Aparicio, Yeimy Vanessa; Villanueva Gaytan, Luz Patricia; Zelaya de Campos, Cintia Marcela; Campos Munguía, Guillermo Antonio; cv20047@ues.edu.sv; va18027@ues.edu.sv; vg19015@ues.edu.sv; mz19003@ues.edu.sv
    Resumen La comprensión lectora como una habilidad esencial para el desarrollo académico, social y personal, destacando sus distintos niveles: literal, inferencial y crítico. Plantea que esta competencia no se limita a decodificar palabras, sino que implica construir significado, reflexionar, relacionar ideas y aplicar la información. Entre las dificultades que enfrentan los estudiantes se encuentran el vocabulario limitado, escaso conocimiento previo, falta de estrategias metacognitivas, problemas de motivación y brechas tecnológicas, factores que se ven agravados por contextos socioeconómicos desfavorables. El texto resalta el papel de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) como recurso clave para mejorar la comprensión lectora, al ofrecer acceso a materiales diversos, entornos interactivos, aprendizaje colaborativo y recursos adaptativos que favorecen la inclusión y la motivación. Sin embargo, advierte sobre los riesgos de distracciones, lectura superficial y desigualdad de acceso, proponiendo el uso pedagógico y crítico de la tecnología. Asimismo, se enfatiza la importancia de formar docentes competentes digitalmente, capaces de diseñar estrategias innovadoras y evaluar producciones escritas en entornos virtuales y se concluye que la integración intencionada de TIC, combinada con metodologías activas y personalizadas, es fundamental para desarrollar lectores críticos, autónomos y creativos. Esta visión promueve una educación más equitativa y acorde con los desafíos de la era digital, donde la lectura es base del aprendizaje integral y la participación ciudadana. Abstract Reading comprehension as an essential skill for academic, social and personal development, highlighting its different levels: literal, inferential and critical. It states that this competence is not limited to decoding words, but involves constructing meaning, reflecting, relating ideas and applying information. Among the difficulties faced by students are limited vocabulary, poor prior knowledge, lack of metacognitive strategies, motivation problems and technological gaps, factors that are aggravated by unfavorable socioeconomic contexts. The text highlights the role of Information and Communication Technologies (ICT) as a key resource to improve reading comprehension, by offering access to diverse materials, interactive environments, collaborative learning and adaptive resources that promote inclusion and motivation. However, it warns about the risks of distractions, superficial reading and inequality of access, proposing the pedagogical and critical use of technology. Likewise, the importance of training digitally competent teachers, capable of designing innovative strategies and evaluating written productions in virtual environments, is emphasized, and it is concluded that the intentional integration of ICT, combined with active and personalized methodologies, is essential to develop critical, autonomous and creative readers. This vision promotes a more equitable education in line with the challenges of the digital age, where reading is the basis for comprehensive learning and citizen participation.
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    Uso de las tecnologías de información y la comunicación aplicadas a la educación en modalidad virtual.
    (Universidad de El Salvador, 2025-09-04) BATRES AMAYA, LISBETH MARGARITA; GÓMEZ VÁSQUEZ,FLOR ESMERALDA; HERNÁNDEZ LUNA, EDUARDO JAVIER; VELÁSQUEZ LARÍN, CRISTIAN ERNESTO; CAMPOS MUNGUÍA, GUILLERMO ANTONIO; Gv20040@ues.edu.sv; ba18019@ues.edu.sv; hl18015@ues.edu.sv; vl17009@ues.edu.sv
    RESUMEN La pandemia de COVID-19 actuó como un catalizador global y determinante para la integración masiva de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la educación, acelerando un proceso de virtualización que reveló y exacerbó profundas desigualdades preexistentes en los sistemas educativos. Este fenómeno demostró la urgencia de una reforma estructural. Este ensayo analizó el impacto del confinamiento, identificando desafíos significativos como la agudización de la brecha digital, el considerable aumento de la deserción escolar en poblaciones especialmente vulnerables y el estrés psicológico en estudiantes y docentes. A su vez, se exploraron las adaptaciones estratégicas necesarias, como la capacitación profesional docente en nuevas metodologías de enseñanza y el desarrollo de la autonomía estudiantil, que se convirtieron en ejes centrales para la continuidad del vital proceso formativo. El estudio demostró que el éxito en la educación virtual depende de una adecuada planificación, un diseño curricular riguroso y coherente y una comunicación efectiva que promueva la interacción y el aprendizaje colaborativo. Herramientas tecnológicas como la inteligencia artificial (IA) y el aprendizaje móvil se han consolidado como recursos valiosos para personalizar la enseñanza y optimizar la gestión académica, siempre y cuando se implementen de manera ética y con la formación y supervisión adecuada. Por consiguiente, se concluyó que la crisis sanitaria no solo expuso las fragilidades del sistema educativo, sino que también impulsó una profunda evolución pedagógica hacia modelos pedagógicos híbridos y flexibles, redefiniendo completamente el futuro de la enseñanza y el rol del docente como facilitador activo del conocimiento escolar. ABSTRACT The COVID-19 pandemic acted as a global catalyst for the massive integration of Information and Communication Technologies (ICT) in education, accelerating a virtualization process that exposed and deepened preexisting inequalities within educational systems. This phenomenon underscored the urgency of structural reform. This essay analyzed the impact of lockdown measures, identifying major challenges such as the widening digital divide, a substantial rise in school dropout rates among highly vulnerable populations, and the psychological stress experienced by both students and teachers. In addition, the study explored essential strategic adaptations, including teacher training in innovative teaching methodologies and the development of student autonomy, which became key pillars for ensuring continuity in the educational process. Findings indicate that success in virtual education depends on careful planning, a rigorous and coherent curriculum design, and effective communication that fosters interaction and collaborative learning. Technological tools such as artificial intelligence (AI) and mobile learning have emerged as valuable resources for personalizing instruction and optimizing academic management, provided they are implemented ethically and with proper training and oversight. Consequently, the study concludes that the health crisis not only revealed the vulnerabilities of the educational system but also drove a profound pedagogical evolution toward hybrid and flexible models, redefining the future of education and the teacher’s role as an active facilitator of knowledge.
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    El uso de las tecnologias de la informacion y la comunicacion importancia estraegias de implementacion e impaco en la educacion basica.
    (Universidad de El Salvador, 2025-09-24) Henriquez Martinez, Erika Jasmin; Salgado Jandres, Osmin Enrique; Ortiz Mestanza, Alexander Adonay; Flores Romero, Sergio Daniel; Campos Munguia, Guillermo Antonio; hm20058@ues.edu.sv; sj18004@ues.edu.sv; 18013@ues.edu.sv; fr18018@ues.edu.sv
    Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) desempeñan un papel esencial en la educación básica, al transformar los procesos de enseñanza y aprendizaje. Facilitan el acceso a información actualizada, desarrollan competencias digitales y fomentan la creatividad, el pensamiento crítico y la colaboración entre estudiantes. No obstante, su impacto no depende únicamente de la disponibilidad de dispositivos; es indispensable contar con infraestructura adecuada, docentes capacitados y estrategias pedagógicas que promuevan un uso significativo de la tecnología. En El Salvador se han registrado avances, especialmente después de la pandemia, aunque persisten desafíos importantes. La brecha digital provoca diferencias entre zonas urbanas y rurales, muchas escuelas carecen de conectividad confiable y la formación docente en el manejo de herramientas digitales continúa siendo insuficiente. Esta situación genera desigualdad en el acceso a oportunidades de aprendizaje innovador y limita el desarrollo de habilidades necesarias para enfrentar los retos del siglo XXI. El rol del docente es fundamental como facilitador tecnológico, orientando a los estudiantes hacia un uso crítico, creativo y responsable de las TIC. Modelos pedagógicos como el aula invertida, la educación multimodal y el aprendizaje basado en proyectos ofrecen alternativas prometedoras, siempre que se adapten al contexto y a las necesidades de cada comunidad escolar. Por ello, las TIC representan una oportunidad estratégica para modernizar la educación básica, la formación continua del profesorado y la equidad en el acceso, asegurando que todos los estudiantes puedan aprovechar los beneficios de un aprendizaje más dinámico, inclusivo y adaptado a los desafíos contemporáneos. Information and Communication Technologies (ICT) plays a vital role in elementary education by transforming teaching and learning processes. They facilitate access to up-to-date information, foster digital competencies, and encourage creativity, critical thinking, and collaboration among students. However, their impact does not rely solely on the availability of devices; adequate infrastructure, trained teachers, and pedagogical strategies that promote meaningful use of technology are essential. In El Salvador, progress has been made—especially following the pandemic—yet significant challenges remain. The digital divide creates disparities between urban and rural areas; many schools lack reliable connectivity, and training teachers in the use of digital tools, this continues to be insufficient. This situation leads to inequality in access to innovative learning opportunities and limits the development of skills needed to face the challenges of the 21st century. The role of the teacher is fundamental as a technological facilitator, guiding students toward a critical, creative, and responsible use of ICT. Pedagogical models such as flipped classrooms, multimodal education, and project-based learning offer promising alternatives, provided they are adapted to the context and needs of each school community. Therefore, ICT represents a strategic opportunity to modernize elementary education, support ongoing teacher development, and promote equitable access—ensuring that all students can benefit from a more dynamic, inclusive, and responsive learning experience tailored to contemporary challenges.
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    Uso de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) en el fortalecimiento de la enseñanza y aprendizaje en el área curricular de Ciencia y Tecnología en la Educación Básica
    (Universidad de El Salvador, 2025-09) Amaya Granados, Nayelly Beatriz; Ramos Argueta, Jason Willians; Rodas Sandoval, Nelson Antonio; Zavala Maldonado, Lesly Vanesa; Campos Munguía, Guillermo Antonio; ag19023@ues.edu.sv; ra19045@ues.edu.sv; rs20025@ues.edu.sv; zm20012@ues.edu.sv
    Las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) son fundamentales para la transformación de la educación básica en el siglo XXI, especialmente en Ciencia y Tecnología. Su integración moderniza los métodos pedagógicos, facilitando el acceso a recursos interactivos, simulaciones y promoviendo un aprendizaje más personalizado y activo, trascendiendo las barreras del aula tradicional. En El Salvador, la pandemia de COVID-19 evidenció su papel crucial en la continuidad educativa y la urgencia de modernizar el sistema, impulsando iniciativas gubernamentales como la distribución de computadoras. Sin embargo, la efectividad de las TIC se ve limitada por una persistente brecha digital multidimensional, que abarca desde la desigualdad en el acceso a dispositivos y conectividad, hasta la falta de habilidades digitales y una infraestructura adecuada. La preparación del cuerpo docente emerge como un desafío crítico; la transición de un modelo de transmisión de conocimientos a uno de facilitación del aprendizaje exige una alfabetización digital profunda y una formación continua. Estrategias pedagógicas clave como el Aula Invertida, el Aprendizaje Basado en Proyectos y la Gamificación son potenciadas por las TIC, fomentando la participación activa, la resolución de problemas y la motivación intrínseca. El éxito de la integración de las TIC no radica en su mera presencia, sino en su aplicación estratégica, equitativa y pedagógicamente fundamentada, orientada a fomentar el pensamiento crítico, la autonomía y la inclusión social. Para maximizar su potencial y asegurar una educación de calidad, se recomiendan políticas integrales de acceso y conectividad, inversión en infraestructura y programas robustos de formación docente. Information and Communication Technologies (ICT) are fundamentals to the transformations of basic education in the 21st century, especially in science and technology. Its integration modernizes the pedagogical methods, helping provide access to interactive resources such as simulations and the promotion of more personalized learning and its integration modernizes pedagogical methods by making them more active and transcending the traditional classroom barriers. In El Salvador, COVID-19 highlighted its crucial role in sustaining educational continuity and the urgent need to modernize the system, driving government initiatives such as the distribution of computers. However, the effectiveness of ICT is limited by a persistent multidimensional digital divide, which ranges from inequality in access to devices and connectivity, to lack of digital skills and adequate infrastructure. Teachers' preparation emerges as a critical challenge as they move from a knowledge-transmission model to one focused on learning facilitation, which requires deep digital literacy and continuous training. Key pedagogical strategies such as the use of flipped classroom, project-based learning, and gamification enhance ICT, encouraging active participation, problem solving, and intrinsic motivation. The success of ICT integration does not lie in its presence, but in its strategic, equitable, and pedagogically grounded application, directed toward fostering critical thinking, autonomy, and social inclusion. To maximize their potential and ensure quality education, comprehensive policies on access and connectivity, investment in infrastructure, and comprehensive teacher training programs are recommended.
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    Factores, principios y valores de la inclusion educativa.
    (Universidad de El Salvador, 2024-09-28) Orellana Ruíz, Keiry Esmeralda; Argueta Romero, Griselda Marleny; Contreras García, Cristian Josué; González de Alfaro, Verónica Esperanza; or19006@ues.edu.sv; ar22085@ues.edu.sv; cg18042@ues.edu.sv
    La inclusión educativa se ha convertido en una de las principales preocupaciones de las sociedades modernas, y en concreto, por ello se crearon las escuelas de educación especial. Sin embargo, con el paso de la historia, la educación inclusiva ha cobrado fuerza y vida en muchos países. Es así como surge el término diversidad, el cual se utiliza para ampliar al de educación especial, incluye también a la diversidad cultural, entre otros aspectos. Los factores de la inclusión educativa son elementos fundamentales que se deben considerar para que ésta sea efectiva y sostenible. Uno de los factores más importantes es la accesibilidad a la educación, por otro lado, es importante que las instituciones educativas fomenten una comunicación rica en diversidad, acogedora y respetuosa, en la que se promuevan valores como la igualdad, la empatía y la tolerancia. Además de la accesibilidad, la flexibilidad es otro factor importante de la inclusión educativa. Resulta clave que los profesionales y las instituciones educativas colaboren entre sí, y que trabajen en equipo para mejorar el proceso educativo, la convivencia y el clima escolar, y contribuye a la formación de ciudadanos más competentes y comprometidos socialmente. Educational inclusion has become one of the main concerns of modern societies, and specifically, that is why special education schools were created. However, with the passage of history, inclusive education has gained strength and life in many countries. This is how the term diversity arises, which is used to expand the term special education, but also includes cultural diversity, among other aspects. The factors of educational inclusion are fundamental elements that must be considered for it to be effective and sustainable. One of the most important factors is accessibility to education. On the other hand, it is important that educational institutions promote communication rich in diversity, welcoming and respectful, in which values such as equality, empathy and tolerance are promoted. In addition to accessibility, flexibility is another important factor of educational inclusion. It is key that professionals and educational institutions collaborate with each other, and that they work as a team to improve the educational process, coexistence and school climate, and contribute to the formation of more competent and socially committed citizens.
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    La influencia de la dislexia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes salvadoreños
    (2024-12-01) López Álvarez, Gerardo Antonio; Garay Panameño, Karla María; Gonzáles de Alfaro, Verónica Esperanza; LA22046@ues.edu.sV; GP22054@ues.edu.sv
    RESUMEN: Esta investigación se realiza con el objetivo de conocer cuál es la influencia de la dislexia en el proceso de aprendizaje de los estudiantes salvadoreños basándose en factores sociales y educativos. Partiendo de la conceptualización de la dislexia que consiste en la dificultad que presentan algunos niños y niñas en edad escolar para aprender la lectura. Quienes no presentan ninguna incapacidad motriz, visual, o auditiva. Si no más bien tienen deficiencias en el área cognitiva para ejecutar procesos mentales que los lleven a la decodificación de fonemas y de ahí que su aprendizaje en la lectura se ve obstaculizado. Como la dislexia es una condición de origen neurológico Es preciso trabajar desde una perspectiva médico-terapéutica, donde el especialista quien a través de un estudio previamente realizado a un individuo proporcione el tratamiento más adecuado. Luego emite las estrategias a utilizar para comenzar el proceso de asimilación y adaptación del individuo. ABSTRACT: This research aims to understand the influence of dyslexia on the learning process of Salvadoran students, based on social and educational factors. Starting from the conceptualization of dyslexia, it refers to the difficulty that some school aged children face in learning to read. These children do not have any motor, visual, or auditory impairments; instead, they exhibit cognitive deficiencies that hinder mental processes necessary for decoding phonemes, which consequently obstructs their ability to learn to read. Since dyslexia is a neurological condition, it is essential to address it from a medical therapeutic perspective, where a specialist, through a prior assessment of the individual, provides the most appropriate treatment. The specialist then recommends strategies to begin the process of assimilation and adaptation for the individual.
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    La IA en el proceso de enseñanza aprendizaje enfocada en los niños y las niñas de primer ciclo de educación básica.
    (2024-11) Batres Interiano, Cesia Daymara.; González Mejía, Alexandra Orbelinda.; Batres Álvarez, Maybelin Odalis.; Lic. Guillermo Antonio Campos Munguía.; bi19001@ues.edu.sv; gm17103@ues.edu.sv; ba19008@ues.edu.sv
    Resumen La inteligencia artificial está transformando la educación al proporcionar herramientas avanzadas que permiten personalizar y mejorar la eficiencia en el proceso de enseñanza aprendizaje. Basada en algoritmos y modelos de aprendizaje automático, la IA adapta el contenido educativo según las necesidades individuales de los estudiantes, utilizando datos detallados para ajustar el ritmo y la dificultad de las actividades. La gestión eficiente de recursos educativos es otro beneficio clave de la IA, ayudando a optimizar la programación de clases, la asignación de recursos y la planificación curricular, esto no sólo mejora la eficiencia operativa de las instituciones educativas, sino que también capacita a administradores y educadores para tomar decisiones estratégicas basadas en datos. Sin embargo, la integración de la IA en la educación plantea desafíos importantes, como la posible disminución de habilidades críticas y sociales entre los estudiantes debido a una dependencia excesiva de la tecnología. Además, las preocupaciones éticas y de privacidad relacionadas con la recopilación y uso de datos estudiantiles por sistemas IA. ABSTRACT. Artificial intelligence is transforming education by providing advanced tools that allow for customization and improved efficiency in the teaching-learning process. Based on algorithms and machine learning models, AI adapts educational content according to students' individual needs, using detailed data to adjust the pace and difficulty of activities. Efficient management of educational resources is another key benefit of AI, helping to optimize class scheduling, resource allocation, and curriculum planning, enhancing not only the operational efficiency of educational institutions but also empowering administrators and educators to make data-driven strategic decisions. However, the integration of AI in education presents significant challenges, such as the potential decline in critical and social skills among students due to excessive reliance on technology. Additionally, ethical and privacy concerns related to the collection and use of student data by AI systems.
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    LA IA EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA Y APRENDIZAJE PARA FACILITAR EL PROCESO EDUCATIVO
    (2024-09) HERNANDEZ DIAZ, YOSELIN XIOMARA; RAMIREZ CAMPOS, ERVIN ALEXANDER; RIVERA GONZALEZ, WILMER JAVIER; CAMPOS MUNGUÍA,GUILLERMO ANTONIO; hd19004@ies.edu.sv; rc18056@ues.edu.sv; rg13049@ues.edu.sv
    RESUMEN El uso de la inteligencia artificial (IA) en la enseñanza y el aprendizaje tiene un gran potencial para mejorar el proceso educativo. La historia de la IA comienza en los años 30 con Alan Turing; quién propuso la prueba de Turing para evaluar si las máquinas pueden exhibir inteligencia similar a la humana. Hoy en día, los programas permiten a las máquinas realizar tareas que requieren inteligencia humana, y han avanzado significativamente gracias al procesamiento de datos y el acceso a grandes volúmenes de información. La IA ha transformado la vida diaria y el mundo tecnológico, integrándose en nuestras rutinas. En educación, su objetivo es personalizar y mejorar el aprendizaje, permitiendo la creación de herramientas efectivas adaptadas a las necesidades de los estudiantes. La implementación exitosa de la IA depende del rol de los docentes, quienes deben recibir formación y adaptarse a las nuevas tecnologías. Las aplicaciones de la IA en la educación son diversas incluyendo la personalización de aprendizaje, la optimización de la gestión del aula y la evaluación del progreso académico, además los entornos de aprendizaje virtual nos ofrecen experiencias prácticas e interactivas que se adaptan a los estudiantes. La integración de la IA permite la automatización de tareas repetitivas liberando a los educadores para enfocarse en aspectos creativos de la enseñanza, con docentes capacitados la IA tiene el potencial de revolucionar el aprendizaje y la enseñanza ofreciendo métodos más personalizados y eficientes que transformarán el panorama educativo. El futuro educativo con IA dependerá de docentes que sean capaces de identificar necesidades, preparar datos y evaluar resultados. ABSTRACT The use of artificial intelligence (AI) in teaching and learning has great potential to improve the educational process. The history of AI begins in the 1930s with Alan Turing, who proposed the Turing test to evaluate whether machines can exhibit human-like intelligence. Today, guidance allows machines to perform tasks that require human intelligence, and has significantly advanced thanks to data processing and access to large volumes of information. AI has transformed daily life and the technological world, integrating itself into our routines. In education, subjective is personalizing and improving learning, allowing the creation of effective tools adapted to the needs of students. The successful implementation of the guide depends on the role of teachers, who must receive training and adapt to new technologies. The applications of AI in education are diverse including the personalization of learning, the optimization of classroom management and the evaluation of academic progress, and virtual learning environments and receipts offer practical and interactive experiences that adapt to students. The integration of AI allows for the automation of repetitive tasks, freeing educators to focus on creative aspects of teaching. With trained teachers, AI has the potential to revolutionize learning and teaching by offering more personalized and efficient methods that will transform the educational landscape. The educational future with AI will depend on teachers trained to identify needs, prepare data and evaluate results.
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    La inteligencia artificial aplicada en el proceso de enseñanza aprendizaje de los estudiantes de segundo y tercer ciclo de educación básica
    (2024) Cruz Ruiz, Paula Yamileth; Flores Juárez, Raquel Elizabeth; Pacheco Martínez, Celina; Rodríguez Miranda, Karla Lucila; Campos Munguía, Guillermo Antonio; cr17052@ues.edu.sv; fj19001@ues.edu.sv; pm16035@ues.edu.sv; rm17090@ues.edu.sv
    RESUMEN: El presente ensayo argumentativo se basa en un análisis especifico acerca de la inteligencia artificial favoreciendo el proceso de enseñanza aprendizaje. La IA busca dotar las máquinas de capacidades cognitivas similares a las de un ser humano, como la capacidad de aprender, razonar, tomar decisiones y actuar. Esta idea surge con el objetivo de orientar a los estudiantes de segundo y tercer ciclo de educación básica en el proceso de enseñanza aprendizaje, debido a que presentan dificultades en la comprensión y el uso adecuado de la aplicación de los recursos que brinda la inteligencia artificial. Mediante una recopilación de información se hace énfasis sobre los antecedentes de la IA y como ha venido evolucionando, cuáles han sido sus ventajas y desventajas que han surgido con cada avance tecnológico realizado y de qué manera se podrían superar, en el ámbito educativo ha traído muchos beneficios tales como plataformas, simuladores o sitios web que facilitan el acceso y el procesamiento de información sobre algún tema en específico, sin embargo, lo que no se quiere es que se pierda el pensamiento crítico y sea un apoyo para fortalecer sus habilidades tecnológicas, para los docentes es un gran desafío en el aula sin embargo, existen una serie de orientaciones para guiar a los maestros y a los estudiantes para que los cambios que surgen a partir del uso de los recursos que brinda la Inteligencia artificial sean beneficiosos para el proceso de enseñanza aprendizaje y que tanto docentes como estudiantes aprovechen el recurso tecnológico. ABSTRACT: This argumentative essay is based on a specific analysis of artificial intelligence, which favors the teaching-learning process. AI seeks to provide machines with cognitive abilities similar to those of a human being, such as the ability to learn, reason, make decisions and act. This idea arises with the aim of guiding students in the second and third cycle of basic education in the teaching-learning process, since they have difficulties in understanding and properly using the application of the resources provided by artificial intelligence. Through a collection of information, emphasis is placed on the background of AI and how it has been evolving, what have been its advantages and disadvantages that have arisen with each technological advance made and how they could be overcome, in the educational field it has brought many benefits such as platforms, simulators or websites that facilitate access and processing of information on a specific topic, however, what is not wanted is for critical thinking to be lost and for it to be a support to strengthen their technological skills, for teachers it is a great challenge in the classroom, however, there are a series of guidelines to guide teachers and students so that the changes that arise from the use of the resources provided by Artificial Intelligence are beneficial for the teaching-learning process and that both teachers and students take advantage of the technological resource.
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    IMPORTANCIA DE LA IMPLEMENTACIÓN DE LAS TECNOLOGÍAS EN EDUCACIÓN Y SU HISTORIA EN EL SALVADOR.
    (2024) Moreira de León, Elsy Xiomara ML22054; Umaña Medrano, Esmeralda Carolina UM22009; González de Alfaro, Veronica Esperanza; ml22054@ues.edu.sv; um22009@ues.edu.sv
    RESUMEN: En el trascurso del tiempo, la tecnología en la educación se ha ido implementando paulatinamente, el desarrollo de la sociedad en el ámbito tecnológico ha incrementado en los últimos años superponiendo a nuevos retos dentro del ámbito educativo. Dando paso a que se pueda implementar diferentes estrategias dentro de las aulas. El objetivo de su implementación es permitir que los estudiantes adquieran competencias necesarias y fomenta la capacidad de adaptación y flexibilización en el aprendizaje continuo. La tecnología da acceso a una diversidad de recursos que pueden usarse en cualquier momento y cualquier necesidad educativa. asimismo, la implementación de la tecnología en la educación promueve la creatividad, la inclusión y la innovación dentro de las aulas. Por consiguiente, el fomentar la formación docente en la implementación de la tecnología dentro de las aulas, ayuda a la garantía la innovación educativa y su uso efectivo en ellas. Todo docente debe tener el compromiso, la motivación de aceptar nuevos retos y adaptándose a los nuevos cambios los cuales ayudaran a innovar, ser inclusivos, adecuar contenidos, implementar nuevas formas de evaluación, monitorización de tares, entre otros aspectos. Por tanto, se debe conocer el porqué de la importancia de la implementación y su historia a largo de los años y cuáles son los aspectos que han ayudado en la inclusión de las tecnologías en la educación y que aspectos ayudan a mejorar cuando se implementan en la enseñanza-aprendizaje dentro de las aulas en el país. ABSTRAC: Over time, technology in education has been gradually implemented, the development of society in the technological field has increased in recent years, superimposing new challenges within the educational field. Giving way to different strategies being able to be implemented within the classrooms. The objective of its implementation is to allow students to acquire the necessary skills and promote the capacity for adaptation and flexibility in continuous learning. Technology gives access to a diversity of resources that can be used at any time and for any educational need. Likewise, the implementation of technology in education promotes creativity, inclusion and innovation within classrooms. Consequently, promoting teacher training in the implementation of technology within classrooms helps guarantee educational innovation and its effective use in them. Every teacher must have the commitment, the motivation to accept new challenges and adapt to new changes which will help to innovate, be inclusive, adapt content, implement new forms of evaluation, monitoring of defects, among other aspects. Therefore, one must know the reason for the importance of implementation and its history over the years and what are the aspects that have helped in the inclusion of technologies in education and what aspects help to improve when they are implemented in education. teaching-learning within the classrooms in the country.
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    La Dislexia: Consecuencias en el Proceso de Aprendizaje en Estudiantes de Primero y Segundo Ciclo
    (2024) Gutiérrez Núñez, Karla Steffany; Hernández Alvarado, Cindy Raquel; González de Alfaro, Verónica Esperanza; gn17005@ues.edu.sv; ha22049@ues.edu.sv
    RESUMEN: La dislexia es un trastorno del aprendizaje que dificulta la habilidad de leer, escribir y procesar la información de manera lógica, especialmente durante los primeros ciclos escolares que son fundamentales para la continuidad educativa. En primero y segundo ciclo escolar, los niños con dislexia presentan dificultades para adquirir habilidades básicas, lo que conlleva a enfrentar varios obstáculos significativos, por ejemplo; dificultad para diferenciar la izquierda y la derecha, problemas al leer palabras poco conocidas, invierte palabras y números, confusión de letras, etc. Las consecuencias de la dislexia en el proceso de aprendizaje no únicamente se delimitan al rendimiento académico; a menudo los estudiantes con dislexia presentan problemas psicológicos como la baja autoestima, ansiedad, frustración, poca motivación, desgaste emocional, debido a la falta de empatía y comprensión por parte de compañeros, maestros y familiares, provocando un entorno emocional agotador. Estos factores contribuyen al desánimo y bajo rendimiento académico, agravando las dificultades de los estudiantes. Por lo tanto, es fundamental que los maestros, compañeros y padres de familia proporcionen un apoyo comprensivo y mutuo de las necesidades específicas del estudiante para mitigar los efectos negativos que provoca el trastorno y fomentar un entorno de aprendizaje inclusivo, por medio de la implementación de estrategias variadas y el uso de la tecnología en el desarrollo de las clases. ABSTRACT: Dyslexia is a learning disorder that hinders the ability to read, write and process information in a logical way, especially during the early years, which are essential for educational continuity. In elementary school, children with dyslexia present difficulties in acquiring basic skills, which leads to face several significant obstacles, for example, difficulty to differentiate left and right, problems to read unfamiliar words, reverse words and numbers, letter confusion, etc. The consequences of dyslexia in learning process are not only limited to academic performance; they often present psychological problems such as low self-esteem, anxiety, frustration, low motivation, emotional exhaustion, due to a lack of empathy and understanding from classmates, teachers and family, causing an exhausting emotional environment. These factors contribute to discouragement and poor academic performance, aggravating the difficulties of students. Therefore, it’s essential that teachers, classmates, and parents provide comprehensive and mutual support for the specific needs of the student to mitigate the negative effects caused by the disorder and foster an inclusive learning environment, through the implementation of variation in strategies and the use of technology in the development of classes.
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    Inclusión educativa en las aulas regulares y factores que limitan su práctica.
    (2024-11-02) Guzmán Blanco, Katy Marielos; Bonilla Navarrete, Ariana Natali; Alfaro Hernández, José Alexander; González de Alfaro, Verónica Esperanza; gb22030@ues.edu.sv; bn22005@ues.edu.sv; ah22055@ues.edu.sv
    Resumen: La inclusión educativa ha enfrentado grandes limitantes desde su concepción en la antigüedad. Las personas marginadas o discriminadas tenían poca participación y sus derechos no eran reconocidos por la sociedad, lo que resultaba en una exclusión sistemática. Solo una minoría privilegiada gozaba de verdadera inclusión educativa. Con el paso de los años, gracias a diversas acciones de personajes influyentes y entidades comprometidas, se ha logrado diversificar y mejorar esta situación. No obstante, aún persisten múltiples desafíos estructurales, culturales y económicos; estas situaciones también tienen un fuerte impacto en la salud mental y emocional de los estudiantes, lo cual es esencial para su desarrollo cognitivo. Esto dificulta la implementación efectiva de la inclusión en los centros educativos. Excluir a los estudiantes por sus diferentes ritmos de aprendizaje o necesidades especiales provoca una falta de empatía por parte de algunos docentes y compañeros. Esto muestra una deficiencia en el uso de estrategias inductivas y reflexivas en el aula, lo que limita las oportunidades de inclusión. Al no dar espacio a la diversidad de habilidades, disminuimos las posibilidades de éxito para estos estudiantes, afectando negativamente su futuro académico y personal. Es fundamental crear un entorno educativo inclusivo que valore las diferencias como recursos y no como barreras. La tarea pendiente es grande, pero el avance logrado demuestra que es posible construir un sistema educativo más justo y equitativo para todos. Abstract: Educational inclusion has faced great limitations since its conception in ancient times. Marginalized or discriminated people had little participation and their rights were not recognized by society, resulting in systematic exclusion. Only a privileged minority enjoyed true educational inclusion. Over the years, thanks to various actions by influential people and committed entities, this situation has been managed to diversify and improve. However, multiple structural, cultural and economic challenges persist; These situations also have a strong impact on the mental and emotional health of students, which is essential for their cognitive development. This makes it difficult to effectively implement inclusion in educational centers. Excluding students due to their different learning rates or special needs causes a lack of empathy on the part of some teachers and classmates. This shows a deficiency in the use of inductive and reflective strategies in the classroom, which limits opportunities for inclusion. By not making room for diversity of abilities, we decrease the chances of success for these students, negatively affecting their academic and personal future. It is essential to create an inclusive educational environment that values differences as resources and not as barriers. The pending task is great, but the progress achieved shows that it is possible to build a more just and equitable educational system for all.
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    LA INTELIGENCIA ARTIFICIAL APLICADA EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE, DE LOS ESTUDIANTES DE SEGUNDO Y TERCER CICLO DE EDUCACIÓN BÁSICA.
    (2024) Cruz Ruiz, Paula Yamileth.; Flores Juárez, Raquel Elizabeth.; Pacheco Martínez, Celina.; Rodríguez Miranda, Karla Lucila; Campos Munguía, Guillermo Antonio.; cr17052@ues.edu.sv; fj19001@ues.edu.sv; pm16035@ues.edu.sv; rm17090@ues.edu.sv
    RESUMEN. El presente ensayo argumentativo se basa en un análisis especifico acerca de la inteligencia artificial favoreciendo el proceso de enseñanza aprendizaje. La IA busca dotar las máquinas de capacidades cognitivas similares a las de un ser humano, como la capacidad de aprender, razonar, tomar decisiones y actuar. Esta idea surge con el objetivo de orientar a los estudiantes de segundo y tercer ciclo de educación básica en el proceso de enseñanza aprendizaje, debido a que presentan dificultades en la comprensión y el uso adecuado de la aplicación de los recursos que brinda la inteligencia artificial. Mediante una recopilación de información se hace énfasis sobre los antecedentes de la IA y como ha venido evolucionando, cuáles han sido sus ventajas y desventajas que han surgido con cada avance tecnológico realizado y de qué manera se podrían superar, en el ámbito educativo ha traído muchos beneficios tales como plataformas, simuladores o sitios web que facilitan el acceso y el procesamiento de información sobre algún tema en específico, sin embargo, lo que no se quiere es que se pierda el pensamiento crítico y sea un apoyo para fortalecer sus habilidades tecnológicas, para los docentes es un gran desafío en el aula sin embargo, existen una serie de orientaciones para guiar a los maestros y a los estudiantes para que los cambios que surgen a partir del uso de los recursos que brinda la Inteligencia artificial sean beneficiosos para el proceso de enseñanza aprendizaje y que tanto docentes como estudiantes aprovechen el recurso tecnológico. ABSTRACT. This argumentative essay is based on a specific analysis of artificial intelligence, which favors the teaching-learning process. AI seeks to provide machines with cognitive abilities similar to those of a human being, such as the ability to learn, reason, make decisions and act. This idea arises with the aim of guiding students in the second and third cycle of basic education in the teaching-learning process, since they have difficulties in understanding and properly using the application of the resources provided by artificial intelligence. Through a collection of information, emphasis is placed on the background of AI and how it has been evolving, what have been its advantages and disadvantages that have arisen with each technological advance made and how they could be overcome, in the educational field it has brought many benefits such as platforms, simulators or websites that facilitate access and processing of information on a specific topic, however, what is not wanted is for critical thinking to be lost and for it to be a support to strengthen their technological skills, for teachers it is a great challenge in the classroom, however, there are a series of guidelines to guide teachers and students so that the changes that arise from the use of the resources provided by Artificial Intelligence are beneficial for the teaching-learning process and that both teachers and students take advantage of the technological resource.
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    LA IA EN EL PROCESO DE ENSEÑANZA APRENDIZAJE DE LA LECTURA EN NIÑOS Y NIÑAS DE PRIMER CICLO DE EDUCACIÓN BÁSICA
    (2024-08) Diaz Portillo, Silvana; Campos Munguía, Guillermo Antonio; dp19023@ues.edu.sv
    RESUMEN La IA puede ayudar al aprendizaje de la lectura en niños de primer ciclo. Es un desafío que se vive en el siglo XXI, la IA está inmersa en la vida cotidiana hasta la profesional, desde aparatos como bocinas Alexas que interactúan con los adultos o smartphones que facilitan la búsqueda de información, asimismo la IA puede mejorar la forma en que un niño aprende a leer, es decir un alumno tradicionalmente aprende a leer con libros pero con la IA el niño aprende por medio de la tecnología, los niños a menudo pasan mucho tiempo en tabletas o celulares, es donde el trabajo del docente entra en juego, debe aprovechar las herramientas digitales para inculcar en sus alumnos el hábito de la lectura y así mejorar el léxico de los chicos, la IA es sin duda será la herramienta que ayudará a los docente a crear proyectos de una forma más fácil, por otro lado, dependerá si cada docente la use o no, porque la inteligencia artificial ha venido para quedarse y brindar esa ayuda que necesita el sistema educativo. La optimización es uno de los beneficios de la IA, con esto se ahorra tiempo y recursos que benefician tanto al docente como el estudiante. Por último, se deberá ver los contras de la IA, porque toda tecnología tiene sus pro y contras, es decir cuáles serán los desafíos que enfrentará todo profesor, para la adaptación de estas nuevas tendencias. ABSTRACT The AI can help learning to read in first-cycle children. It is a challenge that we live in the 21st century, AI is immersed in daily to professional life, from devices such as Alexa’s speakers that interact with adults or smartphones that facilitate the search for information, likewise, AI can improve shape. in which a child learns to read, that is, a student traditionally learns to read with books but with AI the child learns through technology, children often spend a lot of time on tablets or cell phones, this is where the teacher's job When you come into play, you must take advantage of digital tools to instill in your students the habit of reading and thus improve the children's vocabulary. AI is undoubtedly the tool that will help teachers create projects in an easier way. . On the other hand, it will depend on whether each teacher uses it or not, because artificial intelligence has come to stay and provide the help that the educational system needs, optimization is one of the benefits of AI, this saves time and resources that They benefit both the teacher and the student. Finally, we must look at the cons of AI, because every technology has its pros and cons, that is, what will be the challenges that every teacher will face in adapting to these new trends.
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    La Inteligencia Artificial en el proceso de enseñanza aprendizaje adecuada a las necesidades educativas de los niños y niñas con discapacidad
    (2024-10-16) Coreas Callejas, Patricia Guadalupe; Portillo Portillo, Jaime Ezequiel; Serrano Serrano, Elena Yaneth; CC19035@ues.edu.sv; PP18024@ues.edu.sv; SS19033@ues.edu.sv
    El presente trabajo se basa sobre la inteligencia artificial en el proceso de enseñanza aprendizaje adecuadas a las necesidades educativas de los niños y niñas con discapacidad mejorando así sus oportunidades educativas en su capacidad para adaptar el proceso educativo de manera personalizada y , mejorar la interacción entre los estudiantes y los contenidos para que sea más flexibles a la hora de brindar una clase de acuerdo las necesidades que presente cada estudiante, brindar retroalimentación inmediata, ofrecer acceso a información actualizada, desarrollar habilidades necesarias con la ayuda que brinda la inteligencia artificial con las herramientas posibilitan la adecuación como el material didáctico a las necesidades específicas e individuales de cada alumno, incrementando su motivación y compromiso, identificando errores de forma temprana, facilitando el acceso a recursos en línea, fomentando habilidades para cada estudiante que presente alguna discapacidad por lo cual es fundamental para el futuro y garantizando la igualdad de oportunidades de aprendizaje para todos los estudiantes. En resumen, la integración de inteligencia artificial en la educación para niños con discapacidades y así puede brindar beneficio cómo revolucionar el proceso de enseñanza-aprendizaje y preparar a los estudiantes para un mundo digitalizado, la inteligencia articula para niños con discapacidad son altamente beneficiosas y constituyen estrategias eficaces para fortalecer y facilitar el proceso de enseñanza aprendizaje adecuada a las necesidades educativas de los niños y niñas con discapacidad